Σάββατο
23
Νοέμβριος
TOP

Πότε θα μειωθούν οι τιμές στην ελληνική αγορά – Τι συμβαίνει με την ακρίβεια στα τρόφιμα

Σημάδια αποπληθωρισμού έχουν αρχίσει να εμφανίζονται το τελευταίο χρονικό διάστημα στην αγορά, αν και με αρκετά αργούς ρυθμούς. Χαρακτηριστική είναι η πρόσφατη έκθεση του ΙΟΒΕ, η οποία αναφέρεται στην αποκλιμάκωση του πληθωρισμού στο α’ πεντάμηνο του 2023 σε ποσοστό 5,6% με μείωση των τιμών στα ενεργειακά αγαθά, επισημαίνοντας ταυτόχρονα ότι παραμένει η υψηλή πίεση στα τρόφιμα.

Με βάση τις μακροοικονομικές προβλέψεις του ΙΟΒΕ για το 2023, ο πληθωρισμός στην Ελλάδα θα κινηθεί φέτος σε ελαφρά χαμηλότερα επίπεδα από τον μέσο όρο της Ευρωζώνης.

Ο ρόλος των προωθητικών

Σε ό,τι αφορά τα σούπερ μάρκετ, οι εσωτερικοί πληθωρισμοί κινούνται σε λίγο χαμηλότερα επίπεδα σε σύγκριση με τα στοιχεία που γνωστοποιεί η ΕΛΣΤΑΤ, η οποία για τον Ιούνιο ανακοίνωσε πληθωρισμό στα τρόφιμα 12,2%. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι ο πληθωρισμός στις αλυσίδες κινείται περίπου στα επίπεδα του 11%, δεδομένου ότι οι προωθητικές ενέργειες-προσφορές στα προϊόντα, βοηθούν στην αποκλιμάκωση του πληθωρισμού κάτι που αποτυπώνεται και στα ράφια.

Σ. Θεοδωρόπουλος: Δεν είμαι αισιόδοξος για τα τρόφιμα

Σε επικοινωνία που είχαμε με τον Σπύρο Θεοδωρόπουλο, επικεφαλής της Bespoke Holdings, εμμένει στη θέση του βάσει της οποίας θα αργήσει να επέλθει ο αποπληθωρισμός στα τρόφιμα. “Δεν είμαι αισιόδοξος, κάτι που ανέφερα και πριν από λίγες ημέρες κατά την παρουσίαση βιβλίου του Μπάμπη Παπαδημητρίου”, σημειώνει. Θα θυμίσουμε εδώ ότι ο κύριος Θεοδωρόπουλος είχε αναφέρει πρόσφατα ότι η διαταραχή της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας από την πανδημία και η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία έφεραν στην επιφάνεια και άλλους παράγοντες που είναι περισσότερο μακροχρόνιοι και δεν αναμένεται να λυθούν σύντομα.

Καφούνης: Σταθερότητα στην ένδυση χωρίς αυξήσεις

Από την πλευρά του ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, Σταύρος Καφούνης, αναφέρει ότι η αγορά των ειδών ένδυσης και υπόδησης “δεν έχει καμία σχέση με τον τομέα των τροφίμων, καθότι αποπληθωρίζεται ραγδαία. Εκτιμώ μάλιστα ότι στον Δείκτη Τιμών Καταναλωτή του Αυγούστου, δεδομένων και των εκπτώσεων που τρέχουν τώρα, θα δούμε εντυπωσιακή αποκλιμάκωση. Και είναι κάτι που έχει ενδιαφέρον να το επικοινωνήσουμε, διότι αυτή τη στιγμή δεν υφίσταται ακρίβεια στα είδη ένδυσης – υπόδησης”.

Ο ίδιος επισημαίνει ότι μετά τις εκπτώσεις και ενόψει της νέας σεζόν, δεν θα υπάρξουν περαιτέρω αυξήσεις στα είδη ένδυσης. “Κανείς στην αγορά δεν περιμένει αυξητικές τάσεις. Ωστόσο δεν θα υπάρξει μείωση τιμών στα προϊόντα”.

Δ. Ματεμτζής: Οι τιμές δεν θα επανέλθουν στα προ πολέμου επίπεδα

Από την πλευρά του ο Δημήτρης Κ. Ματεμτζής, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Intrafashion Group (Pink Woman) αναφέρει: “Ο Γενικός ΔΤΚ αποκλιμακώνεται όμως στον κλάδο της ένδυσης-υπόδησης εξακολουθούμε να παρατηρούμε σημαντικές αυξήσεις. Το στοίχημα των Fashion Retailers σήμερα είναι η ισορροπία διατήρησης ανταγωνιστικών τιμών και πιέσεων στα μικτά περιθώρια, ώστε να αντεπεξέλθουν στις καταναλωτικές ανάγκες και τον έντονο (ιδίως εισαγόμενο) ανταγωνισμό.

Η σταδιακή μείωση του πληθωρισμού δεν έχει μεταβάλλει την τιμολογιακή πολιτική του κλάδου, καθώς το κόστος παραγωγής και μεταφοράς δεν έχει επανέλθει στα προ κρίσης επίπεδα. Ως όμιλος Intrafashion με το brand γυναικείας ένδυσης “Pink Woman”, από την εμφάνιση των πρώτων πληθωριστικών πιέσεων προσπαθούμε να κρατάμε σταθερές τις τιμές, απορροφώντας το μεγαλύτερο μέρος του αυξανόμενου κόστους, αξιοποιώντας τις οικονομίες κλίμακας που προσφέρει η μαζική παραγωγή, κάτι που μας επιτρέπει να είμαστε ανταγωνιστικοί.

Αναφορικά με την πορεία των τιμών εκτιμούμε ότι δεν θα επανέλθουν στα προ πολέμου επίπεδα, απλά θα σταθεροποιηθούν (υπό την προϋπόθεση τερματισμού των επιτοκιακών αυξήσεων) με τους καταναλωτές να κατευθύνονται σε πρωτεύοντα αγαθά, ανελαστικής ζήτησης. Όσον αφορά την μόδα, είναι όλο και πιο ενημερωμένοι, αναζητώντας προϊόντα value for money. Ευκαιρία για οικονομικό shopping αποτελούν οι θερινές εκπτώσεις, από τις οποίες ο κλάδος αναμένει βελτίωση της εικόνας του προηγούμενου διαστήματος όπου λόγω της πληθωριστικής πίεσης στο διαθέσιμο εισόδημα και των μεταβαλλόμενων καιρικών συνθηκών, υπήρξε μούδιασμα στην αγορά”.

Η εικόνα για την αγορά ηλεκτρικών

Υψηλόβαθμο στέλεχος μεγάλης αλυσίδας λιανικής πώλησης ηλεκτρικών συσκευών, αναφέρει ότι πιθανώς το επόμενο χρονικό διάστημα να υπάρξει διόρθωση τιμών στις μεγάλες ηλεκτρικές συσκευές (ψυγεία, πλυντήρια, κουζίνες), οι οποίες γνώρισαν και τη μεγαλύτερη αύξηση το προηγούμενο διάστημα λόγω του υψηλού μεταφορικού κόστους κατά την εισαγωγή τους από τρίτες χώρες και κυρίως από την Κίνα.

“Οι τιμοκατάλογοι στα συγκεκριμένα προϊόντα δεν έχουν αλλάξει προς το παρόν και οι τιμές των μεγάλων συσκευών δεν έχουν μειωθεί έως τώρα. Το πότε θα συμβεί αυτό εξαρτάται από την πολιτική της κάθε εταιρείας, τις πρώτες ύλες, το ύψος των επιτοκίων. Ωστόσο, μόλις κάποια από τις αλυσίδες της αγοράς κάνει την αρχή, θα ακολουθήσουν και οι υπόλοιπες για να ακολουθήσουν τον ανταγωνισμό”.

Πηγή: thetoc.gr