Λύση στο πρόβλημα των σημαντικών αυξήσεων που έχουν σημειωθεί τον τελευταίο χρόνο στην αγορά των καινούριων αλλά και μεταχειρισμένων αυτοκινήτων αναζητά το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης καθώς από τις αυξήσεις αυτές επιβαρύνονται χιλιάδες ενδιαφερόμενοι αγοραστές ενώ και οι εταιρείες εμπορίας οχημάτων αν δεν πωλήσουν τα χιλιάδες οχήματα που έχουν ήδη παραγγείλει και είναι στη διαδικασία κατασκευής τότε και το κράτος θα έχει σημαντικές απώλειες από φόρους και τέλη.
Τέλη κυκλοφορίας
Την ίδια στιγμή εκπνέει την Τρίτη 28 Φεβρουαρίου, η προθεσμία για την πληρωμή τελών κυκλοφορίας 2023 μετά τη δίμηνη παράταση που είχε δοθεί πριν τα τέλη του 2022. Το πρόστιμα για πληρωμή τελών από 1ηΜαρτίου και μετά ανέρχονται στο ύψος των υφιστάμενων τελών, ενώ όσοι προλάβουν να καταθέσουν ηλεκτρονικά καταθέσεις μπορούν σε περίπου ένα μήνα από τώρα που θα τεθούν και πάλι σε εφαρμογή τα τέλη κυκλοφορίας με το μήνα να της πάρουν πίσω και ουσιαστικά να κερδίσουν τα τέλη του πρώτου διμήνου του 2023.
Αν για παράδειγμα προχωρήσουν σε άρση ακινησίας τον Απρίλιο θα πληρώσουν τέλη κυκλοφορίας για 9/12 και όχι για το σύνολο του έτους. Επίσης, επειδή για το πρώτο δίμηνο είχε δοθεί παράταση στην πληρωμή τους, ουσιαστικά το κράτος «χαρίζει» στους ιδιοκτήτες ΙΧ τα τέλη κυκλοφορίας του εν λόγω διμήνου. Αυτό όμως ισχύει μόνο για εκείνους που θα προλάβουν έως την Τρίτη 28 Φεβρουαρίου να «καταθέσουν» πινακίδες.
Οι επιβαρύνσεις
Όσον αφορά στα μηνύματα που φθάνουν στο υπουργείο Οικονομικών από εμπόρους αυτοκινήτων αλλά και πολίτες για την αύξηση των τιμών και τις πρόσθετες επιβαρύνσεις που επιβάλλονται σε ενδιαφερόμενους αγοραστές που θέλουν μετά από πολλά χρόνια να αλλάξουν το παλαιό όχημά τους με ένα σύγχρονο, λιγότερο ρυπογόνο και πολύ πιο ασφαλές όχημα, είναι άκρως ανησυχητικά.
Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα πολύτεκνης οικογένειας με τέσσερα παιδιά, που ενώ προχώρησε σε παραγγελία καινούριου αυτοκινήτου το Δεκέμβριο του 2022, με αναγραφόμενη τιμή λιανικής προ φόρων στο έγγραφο με την προσφορά που έλαβαν περίπου 25.000 ευρώ και παράδοση τον Ιούνιο του 2023, ενημερώθηκε πριν λίγες ημέρες από την αντιπροσωπεία που εισάγει το όχημα ότι η τιμή έχει αυξηθεί κατά περίπου 2.000 ευρώ και το πιθανότερο είναι να υπάρξει και νέα άνοδος στη συνέχεια. Στην έντονη αντίδραση του πελάτη ότι δεν έχει να πληρώσει το πρόσθετο αυτό κόστος και ότι θα ακυρώσει την παραγγελία η αντιπροσωπεία απάντησε ότι σε μεγάλο ποσοστό θα επωμιστεί η ίδια την πρόσθετη επιβάρυνση καθώς σε καμία περίπτωση δεν επιθυμεί να γεμίσει τις εγκαταστάσεις τις με στοκ καινούριων οχημάτων.
Αυτό είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα για το συμβαίνει με τις πωλήσεις των καινούριων ΙΧ και τις αυξήσεις των τιμών. Το αξιοσημείωτο είναι ότι στην περίπτωση της πολύτεκνης οικογένειας δεν θα επιβληθεί τέλος ταξινόμησης γιατί εξαιρείται εκ του νόμου. Τι γίνεται όμως με τους χιλιάδες ενδιαφερόμενους αγοραστές όπου η αρχική τιμή λιανική πώλησης του οχήματος όταν το παρήγγειλαν βρισκόταν κοντά στα όρια αλλαγής κλίμακας τέλους ταξινόμησης και τώρα με την ακρίβεια κινδυνεύουν να πληρώσουν μαζί με την αυξημένη λιανική τιμή και αυξημένους υπέρογκους φόρους;
Το σχέδιο
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, στο οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης εξετάζονται αρκετές προτάσεις που έχουν κατατεθεί από τους εμπλεκόμενους φορείς μεταξύ των οποίων βρίσκονται και δύο που μπορεί τελικά να επιλεγούν.
Η πρώτη πρόταση αφορά τη δημιουργία περισσότερων κλιμακίων και συντελεστών τελών ταξινόμησης και η δεύτερη την μικρή έστω μείωση των φόρων. Σε καμία περίπτωση ωστόσο δεν συζητείται μείωση του ΦΠΑ που επιβάλλεται στην πώλησης των καινούριων Οχημάτων και σήμερα ανέρχεται σε 24% επί της λιανικής τιμής προ φόρων.
Το 2022 πωλήθηκαν στην ελληνική επικράτεια 105.283 καινούρια οχήματα, αριθμός αυξημένος κατά 4,3% σε σύγκριση με το 2021. Τον περασμένο μήνα, σύμφωνα με στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, οι τιμές πώλησης των οχημάτων εμφανίζουν αύξηση κατά 10,1% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο περυσινό μήνα γεγονός που αποδεικνύει τις πρόσθετες επιβαρύνσεις που έχουν επωμιστεί οι νέοι αγοραστές και εκείνες που θα πληρώσουν όσοι σκοπεύουν να παραγγείλουν ένα νέο όχημα.
Σήμερα όταν αγοράζει κάποιος ένα ΙΧ πληρώνει επί της λιανικής τιμής προ φόρων τέλη ταξινόμησης και ΦΠΑ 24%. Για λιανική τιμή (προ φόρων) έως 14.000 ευρώ το τέλος ταξινόμησης ανέρχεται σε 4%, για τιμή από 14.000 έως 17.000 ευρώ το τέλος ταξινόμησης είναι 8%, για τιμή από 17.001 έως 20.000 ευρώ το εν λόγω τέλος είναι 16%, για αξία από 20.001 έως 25.000 ευρώ το τέλος ταξινόμησης είναι 24% και για υψηλότερη λιανική τιμή πώλησης προ φόρων το συγκεκριμένο τέλος είναι 32%. Ανάλογα τις εκπομπές ρύπων του οχήματος οι παραπάνω συντελεστές αυξομειώνονται.
Το αρνητικό σενάριο
Εδώ όμως προκύπτει κάτι πολύ σημαντικό. Αν τελικά το υπουργείο Οικονομικών δεν προχωρήσει στη δημιουργία περισσότερων κλιμάκιων και τη δημιουργία νέων ενδιάμεσων συντελεστών ή δεν μειώσει τους υφιστάμενους συντελεστές τότε από την αύξηση των τιμών κάποιος που έχει παραγγείλει ή πρόκειται να αγοράσει ένα όχημα με τιμή λιανικής πώλησης προ φόρων κοντά στα όρια επιβολής των συντελεστών τελών ταξινόμησης θα επιβαρυνθεί σημαντικά.
Για παράδειγμα έστω ότι ένα όχημα έχει λιανική τιμή προ φόρων 19.000 ευρώ και ο συντελεστής τέλους ταξινόμησης ανέρχεται με βάση τα ισχύοντα σε 16% επί της εν λόγω τιμής. Με αύξηση της τιμής κατά 10% (στοιχεία ΕΛΣΤΑΤ), η νέα τιμή πώλησης προ φόρων θα διαμορφωθεί σε 20.900 ευρώ. Δηλαδή θα μεταπηδήσει στην επόμενη κλίμακα επιβολής τέλους ταξινόμησης με συντελεστή 24%. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι πέραν της αύξησης στην τιμή κατά 1.900 ευρώ που θα κληθεί να πληρώσει ο αγοραστής θα του επιβληθεί πρόσθετο τέλος ταξινόμησης 1.976. Επίσης και ο ΦΠΑ που θα κληθεί να πληρώσει θα είναι αυξημένος λόγω της υψηλότερης τιμής κατά 456 ευρώ. Δηλαδή θα επιβαρυνθεί συνολικά με 4.332 ευρώ. Στην πράξη ένα όχημα με τιμή λιανικής πώλησης προ φόρων 19.000 ευρώ θα κοστίζει συνολικά στον αγοραστή 26.600 ευρώ ενώ αν αυξηθεί η εν λόγω τιμή στις 20.900 θα πρέπει να καταβάλει συνολικά 30.932 ευρώ.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα που αποδεικνύει γιατί πολλοί ενδιαφερόμενοι αγοραστές ενώ έχουν προχωρήσει σε παραγγελία στη συνέχεια την ακυρώνουν με απώλειες εσόδων τόσο για το κράτος όσο και για τις ίδιες τις εταιρείες εισαγωγής οχημάτων.
ΙΧ: Αλλαγές σε τέλη ταξινόμησης & επιδότηση ακρίβειας
– Πωλήσεις 2022 νέων ΙΧ: 105.283 ταξινομήσεις
– Ετήσια αύξηση πωλήσεων: + 4,3%
– Αύξηση τιμών καινούριων ΙΧ: + 10,1% (Ιανουάριος 2022-2023)
Τέλη ταξινόμησης σήμερα (λιανική προ φόρων)
* Έως 14.000 €: 4%
* 14.000 – 17.000 €: 8%
* 17.001 – 20.000 €: 16%
* 20.001 – 25.000 €: 24%
* 25.001 και άνω: 32%
* Αυξομείωση συντελεστών: Ανάλογα εκπομπές ρύπων
Τι εξετάζεται από Υπ. Οικονομκών:
* Περισσότερα κλιμάκια – συντελεστές
* Μείωση τελών ταξινόμησης
Τι σχεδιάζουν αντιπροσωπείες – έμποροι
* Επιδότηση: Ακρίβειας
* Αφορά: Διαφορά τιμής μεταξύ αρχικής παραγγελίας και τιμολογίου παράδοσης
Πηγή: ot.gr