Καλπάζει ο πληθωρισμός και η επίσημη ανακοίνωση για τον Ιούνιο στη χώρα μας, μας γυρίζει πίσω στο… 1993. Στο 12,1% η έκρηξη των τιμών που με όχημα την ενέργεια, τα καύσιμα και την στέγαση συνεχίζει το φρενήρη ρυθμό, με τις αντίστοιχες επιβαρύνσεις που φέρνει σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις.
Ήταν το τελευταίο τρίμηνο του 1993 όταν ζήσαμε πληθωρισμό της τάξεως του 12-18% σε μηνιαία βάση. Χρειάστηκε να περιμένουμε μέχρι τον Μάρτιο του 1995 για να υποχωρήσει ο δείκτης τιμών καταναλωτή σε μονοψήφια επίπεδα και έκτοτε δεν θα τα είχαμε ξαναδεί μέχρι τον Απρίλιο του 2022. Δυστυχώς, η ανοδική τάση συνεχίζεται: 10,2% τον Απρίλιο, 11,3% τον Μάιο και τώρα 12,1% τον Ιούνιο. Και ο Ιούλιος; Τουλάχιστον για τον τρέχοντα μήνα υπάρχουν κάποιες ελπίδες ότι τουλάχιστον θα αποφευχθούν τα χειρότερα.
Με τέτοια επίπεδα πληθωρισμού για το πρώτο εξάμηνο η πιθανότητα ο μέσος ετήσιος πληθωρισμός να ξεφύγει πάνω από το 7-8% αυξάνεται αν και για το β’ εξάμηνο του έτους, αναμένεται αποκλιμάκωση εκτός φυσικά και αν γίνει… κοσμογονία. Ένα πάντως είναι βέβαιο: το πρόβλημα του πληθωρισμού δεν είναι προσωρινό και θα συνεχιστεί και το 2023 και το 2024 έστω και με χαμηλότερο ρυθμό.
Η εξέλιξη του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή (ΔΤΚ) του μηνός Ιουνίου 2022 έχει ως εξής: Από τη σύγκριση του Γενικού ΔΤΚ του μηνός Ιουνίου 2022 με τον αντίστοιχο Δείκτη του Ιουνίου 2021 προέκυψε αύξηση 12,1% έναντι αύξησης 1,0% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2021 με το 2020 (Πίνακας 2). Ο Γενικός ΔΤΚ κατά τον μήνα Ιούνιο 2022, σε σύγκριση με τον Μάιο 2022, παρουσίασε αύξηση 1,6% έναντι αύξησης 0,9% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους. Ο μέσος ΔΤΚ του δωδεκαμήνου Ιουλίου 2021 – Ιουνίου 2022, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του δωδεκαμήνου Ιουλίου 2020 – Ιουνίου 2021, παρουσίασε αύξηση 6,2% έναντι μείωσης 1,3% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του δωδεκαμήνου Ιουλίου 2020 – Ιουνίου 2021 με το δωδεκάμηνο Ιουλίου 2019 – Ιουνίου 2020
Η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 12,1% τον μήνα Ιούνιο 2022, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Ιουνίου 2021, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
• 12,6% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, νωπά φρούτα, λαχανικά (γενικά), ζάχαρη-σοκολάτες[1]γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων.
• 0,9% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
• 4,6% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
• 31,5% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, είδη επισκευής και συντήρησης κατοικίας, ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα.
• 6,5% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, οικιακές συσκευές και επισκευές, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
• 0,6% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ιατρικά προϊόντα, ιατρικές, οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομεία και κλινικές. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα φαρμακευτικά προϊόντα.
• 25,0% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, μεταφορά επιβατών με ταξί, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με πλοίο.
• 1,7% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, γραφική ύλη και υλικά σχεδίασης, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: οπτικοακουστικό εξοπλισμό-υπολογιστές-επισκευές, βιβλία.
• 0,9% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
• 6,5% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία. • 2,3% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας.
Από τη μείωση του δείκτη κατά:
• 2,3% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: τηλεφωνικό εξοπλισμό κινητών τηλεφώνων, τηλεφωνικές υπηρεσίες.
πηγή: www.thetoc.gr