Αλλάζει η συμπεριφορά των καταναλωτών, αναδεικνύοντας πολλές διαφοροποιήσεις σε σχέση με το παρελθόν, τις οποίες έχει προκαλέσει σε σημαντικό βαθμό η πανδημία. Αυτό προκύπτει από την έκθεση της Euromonitor International για το 2022, όπου παρουσιάζονται οι δέκα τάσεις στη συμπεριφορά των καταναλωτών, όπως αναφέρεται σε σημερινό ενημερωτικό έγγραφο του προέδρου του Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Αττικής και του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς, Βασίλη Κορκίδη.
Όπως σημειώνει ο κ. Κορκίδης: «Ο δεκάλογος του νέου ενσυνείδητου καταναλωτή, τον εμφανίζει με άλλο τρόπο σκέψης που καθορίζει σε μεγάλο βαθμό την αγοραστική συμπεριφορά του και οι επιχειρήσεις πρέπει να σχεδιάσουν προσεκτικά τη στρατηγική τους, εμπλουτίζοντας αυτό που προσφέρουν με δυνατές εμπειρίες, μέσα από μια προσέγγιση, που μπορεί να συνδυάσει τη ψηφιακή με τη φυσική παρουσία. Οι επιχειρήσεις πρέπει επίσης να αναζητήσουν εναλλακτικές μεθόδους πωλήσεων, ώστε να μπορούν να κερδίσουν ένα πιστό πελατολόγιο. Οι επώνυμες φίρμες πρέπει να προσαρμοστούν στο νέο τρόπο ζωής, με νέες αξίες και προτεραιότητες. Έτσι, όλες οι επιχειρήσεις οφείλουν να μπουν σε αυτήν τη λογική με ανάλογες πρωτοβουλίες κυκλικής οικονομίας, να δώσουν έμφαση στη φήμη τους και στον αντίκτυπο που έχουν οι πράξεις τους στο περιβάλλον. Όπως διαπιστώνεται μια ένδοξη μάρκα ή ένα γνωστό λογότυπο δεν αρκεί πλέον για να κερδίσει την προτίμηση του καταναλωτικού κοινού». Πιο αναλυτικά τα στοιχεία είναι τα εξής:
Οι προτιμήσεις, οι διαθέσεις και ο τρόπος σκέψης των καταναλωτών έχουν αλλάξει, δημιουργώντας νέες προκλήσεις για τις επιχειρήσεις που θέλουν να τραβήξουν την προσοχή του κοινού. Όλα λοιπόν δείχνουν ότι, ακόμα και με το οριστικό πέρας της πανδημίας, η επιστροφή του κοινού στην αγορά δε θα σημάνει ακριβώς και επιστροφή στη κανονικότητα του παρελθόντος. Οι έμποροι και οι αλυσίδες λιανεμπορίου, λαμβάνοντας υπόψη τους τις νέες συνήθειες, συνειδητοποιούν ότι οι πελάτες τους έχουν ήδη διαφοροποιηθεί αισθητά. Έτσι λοιπόν, η έκθεση παρουσιάζει πως οι καταναλωτές ενσυνείδητα θέλουν, βιωσιμότητα, ευελιξία, τεχνολογία, αισιοδοξία, προτεραιότητα, ικανοποίηση, σύνδεση, αναζήτηση, ασφάλεια και κοινωνικοποίηση.
Από τις ισχυρότερες τάσεις είναι η βιωσιμότητα με την απαίτηση του 35% των καταναλωτών από τις επιχειρήσεις να κάνουν βήματα μείωσης του αποτυπώματος άνθρακα στο περιβάλλον, όπως έχουν αρχίσει από το 2021 να κάνουν και οι ίδιοι. Απαιτούν από τις εταιρίες επώνυμων προϊόντων συνέπεια, διαφάνεια και βιωσιμότητα στην παραγωγή τους.
Οι καταναλωτές έμαθαν να είναι πιο ευέλικτοι, καθώς οι διαταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδα δημιούργησαν πολλά προβλήματα στην εξασφάλιση των προμηθειών, αλλά και στο απλό ζητούμενο να αποκτήσει ένας πελάτης αυτό που θέλει. Έγιναν πιο δημιουργικοί για να καλύψουν τις ανάγκες τους και δεν διστάζουν να στραφούν σε εναλλακτικές φίρμες, να γραφτούν σε συνδρομητικές υπηρεσίες, να αναζητήσουν εναλλακτικές μεθόδους αγορών που τους ταλαιπωρούν λιγότερο.