Δευτέρα
23
Δεκέμβριος
TOP

Οικονομικά της αυτοδιοίκησης και διαχείριση των υδάτων ψηλά στην ατζέντα του Συνεδρίου της ΚΕΔΕ

Τα οικονομικά των δήμων, θέματα περιβάλλοντος, ενέργειας, διαχείρισης υδάτων και χωροταξίας, αλλά και τα προβλήματα των ορεινών και νησιωτικών δήμων και τα ζητήματα πολιτικής προστασίας ήταν η ατζέντα συζήτησης στη χθεσινή δεύτερη ημέρα των εργασιών του Ετήσιου Τακτικού Συνεδρίου της ΚΕΔΕ, οι οποίες ολοκληρώνονται σήμερα με την ψήφιση των αποφάσεων.

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΔΗΜΩΝ: Να δοθούν στους Δήμους τα χρήματα που απαιτούνται για να ανταποκριθούν στις αρμοδιότητές τους

Τη διαπίστωση ότι οι δήμοι βρίσκονται σε παρατεταμένη οικονομική ασφυξία, καθώς οι μειώσεις των κρατικών επιχορηγήσεων από το 2009 μέχρι και το 2023 ξεπερνούν το 60%, ενώ σε αυτά προστέθηκαν το υψηλό ενεργειακό κόστος, το τέλος της ταφής, η αύξηση του κόστους μισθοδοσίας προσωπικού, με αποτέλεσμα πολλοί δήμοι να αδυνατούν να συντάξουν το νέο προϋπολογισμό κατέθεσε ο πρόεδρος της Επιτροπής Οικονομικών της ΚΕΔΕ Γιάννης Μουράτογλου.

Μάλιστα με βάση στοιχεία του ΟΟΣΑ η Ελλάδα βρίσκεται στις τελευταίες θέσεις ως προς τα έσοδα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, οι δαπάνες είναι από τις μικρότερες στην Ευρώπη ενώ παρόλα τα προβλήματα χρηματοδότησης, οι συνολικές υποχρεώσεις των δήμων είναι συνεχώς μειούμενες από το 2011 και ανέρχονται κάτω από 0,5% των συνολικών χρεών της χώρας.

Σήμερα δε παρόλο που οι δημοσιονομικοί δείκτες της χώρας έχουν θετική τροχιά, η Τοπική Αυτοδιοίκηση είναι ακόμα δέσμια μνημονιακών υποχρεώσεων του παρελθόντος, σύμφωνα με τις οποίες μεταφέρεται στην ΤΑ το 90% των αποδιδόμενων πόρων από τον Κρατικό Προϋπολογισμό και υπάρχει ανώτατο όριο αποδόσεων (πλαφόν) στους ΟΤΑ στο ποσό των 3.841 εκ. €.

Όσον αφορά τον Κρατικό Προϋπολογισμό του 2025, σύμφωνα με τις προβλέψεις του προσχεδίου η απόδοση στους δήμους των ποσών που αναλογούν υπολείπεται όχι μόνο από το ποσό που προβλέπεται από την ισχύουσα νομοθεσία, αλλά και από το πλαφόν που έχει τεθεί.

Η ΚΕΔΕ ζητά:

  • Μεταφορά του τέλους ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση τους ΟΤΑ,
  • Το σύνολο των εισπράξεων από το τέλος κρουαζιέραςνα κατευθύνεται στους ΟΤΑ.
  • Αύξηση των πόρων από το Πράσινου Ταμείου.
  • Η επαναφορά τελών που αφαιρέθηκαν από τους δήμους.
  • Κάλυψη από τον Κρατικό Προϋπολογισμό, του υπερβάλλοντος ενεργειακού κόστους στους δήμους, τα νομικά τους πρόσωπα, και τις ΔΕΥΑ, ώστε να μην χρειαστεί να μεταφερθεί αυτό στους δημότες.
  • Χρηματοδότηση των Δήμων, ώστε να αναβαθμίσουν τις υποδομές τους, μειώνοντας το ενεργειακό κόστος λειτουργίας.
  • Απόδοση τριών επιπλέον έκτακτων δόσεων στους ΚΑΠ μέχρι το τέλος του 2024, ύψους 145 εκ. € εκάστη.
  • Αποτύπωση στον Κρατικό Προϋπολογισμό του 2025 των οικονομικών απαιτήσεων της ΚΕΔΕ, για να μπορούν οι Προϋπολογισμοί των δήμων της επόμενης χρονιάς να εκτελεστούν χωρίς προβλήματα.

Επιπλέον λόγω της δημοσιονομικής κατάστασης των δήμων η ΚΕΔΕ προτείνει τη δημιουργία Ειδικού Αναπτυξιακού Προγράμματος Δήμων σε συνέχεια προηγούμενων προγραμμάτων, όπως το “Αντώνης Τρίτσης, με συγχρηματοδότηση από εθνικούς, ίδιους πόρους και τον τραπεζικό τομέα, το οποίο θα καλύπτει τις ανάγκες των δήμων για τη συντήρηση βασικών υποδομών.

ΕΣΠΑ – Ταμείο Ανάκαμψης – «Ελλάδα 2.0» – ΠΔΕ

Στα συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα της τρέχουσας περιόδου,  αναφέρθηκε ο πρόεδρος της Επιτροπής Συγχρηματοδοτούμενων Προγραμμάτων, Aντώνης Γκουντάρας, δήμαρχος Αγιάς.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΕΤΑΑ η συμμετοχή των δήμων στη Δημόσια Δαπάνη στα ενταγμένα έργα είναι 17,3%, στα συμβασιοποιημένα  13,9% του συνόλου και στις συνολικές πληρωμές 13% ανέφερε ο κος Γκουντάρας, τονίζοντας ότι πρέπει αυτή να αυξηθεί στο ΕΣΠΑ 2021-2027.

Σε ότι αφορά στη νέα περίοδο υπογράμμισε:

Για το ΕΣΠΑ 2021-2027 

  • Την ανάγκη ενεργοποίησης του προγράμματος Τεχνικής Βοήθειας Υποστήριξης Δικαιούχων, στους  τομείς  διαχείρισης των Στερεών Αποβλήτων (ΦοΔΣΑ & Δήμοι), τη διαχείριση των Αστικών λυμάτων και του πόσιμου Νερού (ΔΕΥΑ & Δήμοι) και την υλοποίηση των Ολοκληρωμένων Χωρικών Στρατηγικών (Χωρικές Αρχές – Δήμοι).
  • Την άμεση ενεργοποίηση των δράσεων για τη διαχείριση των Στερεών Αποβλήτων από το Πρόγραμμα Περιβάλλον και Κλιματική Αλλαγή (ΠΕΚΑ) και τη διαχείριση των ποσίμου νερού και των λυμάτων από τα Περιφερειακά Προγράμματα.
  • Την επανεξέταση της λειτουργίας και συγχρηματοδότησης των  Κέντρων Κοινότητας και των κοινωνικών δομών (ΚΗΦΗ, ΚΔΗΦ, Δομές Κακοποιημένων Γυναικών), υπό το πρίσμα ενός σχεδίου βιωσιμότητας για τη σταδιακή έξοδο από τη συγχρηματοδότηση από το ΕΚΤ+ και της θέσπισης ενός νέου το οποίο δύναται να ενσωματώνει περισσότερες υπηρεσίες (π.χ. δομές φτώχειας, υπηρεσίες παιδικής προστασίας κλπ).

 Για το ΠΔΕ

Παρουσιάζονται πλέον σημαντικές καθυστερήσεις του ΠΔΕ και στις εκταμιεύσεις των συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων, με αποτέλεσμα να υπάρχουν σημαντικά προβλήματα στην εξέλιξη των συμβάσεων.

Για το Ταμείο Ανάκαμψης – «Ελλάδα 2.0»

Η συμμετοχή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στο «Ελλάδα 2.0» (15%) δεν είναι αυτή που αναμενόταν, ενώ οι προτάσεις που κατέθεσε έγκαιρα η ΚΕΔΕ ελάχιστα ελήφθησαν υπόψη. Μάλιστα στην πρόσκληση για το πόσιμο νερό, με  ΚΥΑ που εκδόθηκε μετά και από τις εντάξεις των έργων και τις αναθέσεις, προβλέπεται να καλυφθεί  το 20% του προϋπολογισμού των έργων με ίδια συμμετοχή τους, γεγονός που δημιουργεί σημαντικά προβλήματα στην υλοποίηση των συμβάσεων.

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ, ΕΝΕΡΓΕΙΑ, ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΥΔΑΤΩΝ, ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΑ, ΧΩΡΟΤΑΞΙΑ

Με πολύ μεγάλη συμμετοχή, μακρά συζήτηση και έντονη αντίδραση των αιρετών, ιδιαίτερα σε ότι αφορά στα σχέδια του ΥΠΕΝ για τις ΔΕΥΑ διεξήχθη η συζήτηση, στην οποία παραβρέθηκαν και μίλησαν ο υπουργός Θ. Σκυλακάκης και η υφυπουργός Αλ. Σδούκου.

Ανοίγοντας τη συζήτηση ο β΄ αντιπρόεδρος της ΚΕΔΕ Γ. Παπαναστασίου τόνισε ότι τα θέματα περιβάλλοντος, ενέργειας, διαχείρισης απορριμμάτων,  υδάτων και της χωροταξίας είναι βασικά ζητήματα που απασχολούν το σύνολο της Αυτοδιοίκησης, ωστόσο και τώρα και τα προηγούμενα χρόνια αντιμετωπίζει διάφορα ζητήματα με το ΥΠΕΝ.

«Το γνωρίζουν οι αυτοδιοικητικοί αυτό πάρα πολύ καλά και επειδή το 2ο τη τάξη υπουργείο που μας απασχολεί στην καθημερινότητά μας πέρα από το υπουργείο Εσωτερικών, είναι ένα υπουργείο το οποίο δεν έχει δεχτεί εδώ και πολλά χρόνια οποιεσδήποτε παρατηρήσεις σε νομοσχέδια. Εμείς είμαστε συνεργάτες του υπουργείου, είμαστε οι άνθρωποι που θα κληθούν να εφαρμόσουν τη νομοθεσία, τις διατάξεις τους νόμους που του νομοσχεδίου που ψηφίζεται. Αυτή η συνεργασία λοιπόν που πρέπει να υπάρχει θα πρέπει να είναι σε ένα προγενέστερο επίπεδο από τη δημιουργία και την ψήφιση των νομοσχεδίων. Γιατί όταν θα κληθούμε να εφαρμόσουμε τις διατάξεις που ψηφίζονται θα πρέπει και εμείς να συμφωνούμε αλλά και να έχουμε τα εργαλεία να το κάνουμε. Ας προσπαθήσουμε να ανοίξουμε ένα επίπεδο πραγματικής συνεργασίας της ΚΕΔΕ και του ΥΠΕΝ γιατί έτσι θα προχωρήσουμε όλοι καλύτερα προς όφελος των δημοτών μας και κατά συνέπεια προς όφελος της ίδιας της χώρας» τόνισε ο κος Παπαναστασίου.

Θ. Σκυλακάκης: Δεν μπορώ να υπογράψω μια μεταρρύθμιση που να μην αισθάνομαι ότι έχει ελάχιστο επίπεδο αποτελεσματικότητας σε σχέση με τις υπηρεσίες που θα δίνουν οι μείζονες ΔΕΥΑ.  Αυτό είναι η μόνη κόκκινη γραμμή μου

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Θ. Σκυλακάκης παρά τις εντονότατες αντιδράσεις των δημάρχων επέμενε στην αναγκαστική συνένωση των ΔΕΥΑ. Επικαλούμενος το πρόβλημα της λειψυδρίας υπεραμύνθηκε του σχεδιασμού του γιατί όπως, είπε «θα πρέπει στο τέλος να εξασφαλίσουμε ότι θα έχουμε οργανισμούς με αρκετό μέγεθος και υπόσταση ώστε να μπορούν να σηκώσουν δανεισμό στην αγορά. Έτσι ώστε αθροιζόμενα με τα χρήματα που θα έρχονται από το κεντρικό κράτος, τα όποια μπορούμε να  διασφαλίσουμε, να μπορούμε να κάνουμε τα έργα που χρειαζόμαστε στο μέλλον, και στην ύδρευση, και στην αποχέτευση».

Ο κος Σκυλακάκης προέβλεψε ότι η λειψυδρία σε κάποιες περιοχές θα είναι δεινή. Ειδικά στην Αττική, είπε, θα κοστίσει μέχρι και 1 δις ευρώ και επειδή η ΕΥΔΑΠ είναι εισηγμένη, οι πόροι αυτοί μπορούν να βρεθούν μέσα από δανεισμό. Οι ΔΕΥΑ, συμπλήρωσε, όπως είναι σήμερα δεν μπορούν να βγουν στην αγορά για να πάρουν δάνεια, με εξαίρεση ενδεχομένως δύο-τριών.

«Συνεπώς τι πρέπει να κάνουμε; Πρέπει σε όποια μεταρρύθμιση, που είναι αντικείμενο προφανώς διαλόγου και παρεξηγήσεων και δυσκολιών, και όλα αυτά τα καταλαβαίνω, θα πρέπει στο τέλος να εξασφαλίσουμε ότι θα έχουμε οργανισμούς με αρκετό μέγεθος και υπόσταση ώστε να μπορούν να σηκώσουν δανεισμό στην αγορά. Έτσι ώστε αθροιζόμενα με τα χρήματα που θα έρχονται από το κεντρικό κράτος, τα όποια μπορούμε να  διασφαλίσουμε, να μπορούμε να κάνουμε τα έργα που χρειαζόμαστε στο μέλλον και στην ύδρευση, και στην αποχέτευση. Αυτό είναι για εμένα το σημείο κλειδί της μεταρρύθμισης. Να συζητήσουμε ό,τι θέλετε για το τι πρέπει να περιλαμβάνει. Αλλά στο τέλος της ημέρας πρέπει να έχουμε αρκετό μέγεθος ώστε ο οργανισμός να είναι υγιής. Το αντιλαμβάνεστε και εσείς ότι ένας υγιής οργανισμός που μπορεί να δανειστεί, ο οποίος θα είναι σε κάθε περίπτωση στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, δεν έχουμε κανένα λόγο να επεκταθούμε ως ΕΥΔΑΠ ή ως ΕΥΑΘ έξω από τις περιοχές του Λεκανοπεδίου και των Νομών των αντίστοιχων, χωρίς να υπάρχει η βούληση των Δήμων».

Υπογράμμισε δε εμφατικά ότι: «Εγώ δεν μπορώ να υπογράψω μια μεταρρύθμιση που να μην αισθάνομαι ότι έχει ελάχιστο επίπεδο αποτελεσματικότητας. Αυτό είναι η μόνη κόκκινη γραμμή μου. Αποτελεσματικότητα σε σχέση  με τις υπηρεσίες που θα δίνουν οι μείζονες ΔΕΥΑ ή οι επιμέρους ΔΕΥΑ, ή όπως θα το πούμε».

Λ. Κυρίζογλου:  Δεν θα απαλλοτριωθούν τα περιουσιακά στοιχεία των δήμων που είναι οι ΔΕΥΑ

Απαντώντας στον υπουργό ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ Λάζαρος Κυρίζογλου ανέφερε τα εξής:

«ΚΕΔΕ και ΕΔΕΥΑ θέλουμε οι θέσεις μας, μετά την πρόταση που καταθέσαμε και μετά τις συζητήσεις που είχαμε κάνει, να γίνουν σεβαστές. Όπως εμείς σεβόμαστε το άγχος και την αγωνία σας να θέλετε να κάνετε παρέμβαση στον τομέα των υδάτων και να υποστηρίξετε την εκτέλεση έργων που θα αφορούν την αντιμετώπιση της λειψυδρίας. Δεν πρέπει να αναλωθούμε σε δογματικές εμμονές στον ένα ή στον άλλο τρόπο. Σταματώ σ’ αυτό. Είμαστε στη διάθεση να ολοκληρώσουμε τη συζήτηση και το διάλογο, από τη Δευτέρα και μετά και να καταλήξουμε αν μπορούμε να καταλήξουμε…αν δεν μπορούμε δεν χάθηκε ο κόσμος, θα βρεθεί άλλος τρόπος. Δεν μπορεί όμως σε καμία περίπτωση, να απαλλοτριωθούν τα περιουσιακά στοιχεία των δήμων που είναι οι ΔΕΥΑ και το λέω αυτό γιατί επίσημη ενημέρωση δεν έχουμε».

Απαντώντας δε στον κο Σκυλακάκη αναφορικά με το αν μπορούν ή όχι να δανειστούν οι ΔΕΥΑ από το ΤΠΔ σημείωσε ότι «δεν υπάρχει δε μπορώ στην πολιτική, τα πάντα μπορούν να γίνουν. Επομένως το Ταμείο Παρακαταθηκών μπορεί, έστω περιορισμένα άμα θέλουμε να μεγαλώσουμε το εύρος και αυτό μπορεί να γίνει. Γιατί κατ’ ανάγκη το μέγεθος κάνει ταυτόχρονα και καθιστά υγιή μια ΔΕΥΑ μείζονα;».

Τέλος ταφής απορριμμάτων

Επίσης σε δεύτερη παρέμβασή του ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ Λ. Κυρίζογλου επισήμανε πως το τέλος ταφής πέραν του γεγονότος ότι είναι ένα άδικο και αντισυνταγματικό τέλος για την Αυτοδιοίκηση, κάλεσε το ΥΠΕΝ να πάρει άμεσα πρωτοβουλία ώστε τα χρήματα τα οποία συγκεντρώθηκαν ήδη 235 εκατ. στον ΕΟΑΝ να επιστραφούν άμεσα στους δήμους, με τον τρόπο που ορίζει ο νόμος, για να υποστηριχθεί ο τομέας της ανακύκλωσης και να αυξηθεί το ποσοστό της ανακύκλωσης.

Απαντώντας στον πρόεδρο της ΚΕΔΕ ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας παραδέχτηκε ότι ο ΕΟΑΝ έχει καθυστερήσει υπερβολικά την απόδοση του μεγαλύτερου μέρους, όπως είπε, στους ΦΟΔΣΑ, προκειμένου να υλοποιήσουν τα σχέδια ανακύκλωσης. Σημείωσε δε ότι τα χρήματα δεν γίνεται να επιστρέψουν στους δήμους, διότι η επιβολή του τέλους ταφής είναι προαπαιτούμενο του Ταμείου Ανάκαμψης.

Συμπληρώνοντας ο γενικός γραμματέας Συντονισμού Διαχείρισης Αποβλήτων ΥΠΕΝ Μ. Γραφάκος ανακοίνωσε ότι απέστειλε χθες προς τους ΦΟΔΣΑ επιστολής με οδηγίες για τη σύνταξη των ολιστικών σχεδίων ανακύκλωσης.

Για τα πολεοδομικά ο υπουργός Περιβάλλοντος Θ. Σκυλακάκης ανακοίνωσε ότι σκοπεύει να εισηγηθεί στο υπουργικό συμβούλιο μια μεταρρύθμιση που στα πολεοδομικά και τοπικά πολεοδομικά θα συμπεριλαμβάνουν την έννοια της ευελιξίας.

«Δηλαδή, όπως εξήγησε, εκτός από τις χρήσεις γης για τις οποίες είμαστε έτοιμοι να πούμε ότι μπορεί να υπάρχουν σε μια περιοχή, να βάλουμε και χρήσεις γης υπό προϋποθέσεις πραγματοποίησης των αναγκαίων έργων που τις καθιστούν εφικτές, με βάση τη νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας».

Ζήτησε τη συνεργασία των δήμων για την υλοποίησή της και εξέφρασε την εκτίμηση ότι η συγκεκριμένη πρωτοβουλία θα μπορέσει να λύσει πάρα πολλά προβλήματα, όταν θα κληθούν τόσο η κυβέρνηση όσο και οι δήμοι να πάρουν αποφάσεις για την επιλογή περιοχών σε σχέση με τις χρήσεις γης. Και αυτό, διότι μετά, όταν θα γίνουν τα Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια, η πιθανότητα αλλαγής τους ή ο χρόνος αλλαγής τους, θα είναι πολύ πιο δύσκολος.

Για την ενέργεια, ο κος Σκυλακάκης κάλεσε τους δημάρχους να λάβουν υπόψη τους ότι πρώτον υπάρχει ένα πραγματικό κόστος που δεν μπορείς να το αποφύγεις, ούτε να το μεταθέσεις λόγω του διπλασιασμού του κόστους φυσικού αερίου, τριπλασιασμού του κόστους των δικαιωμάτων ρύπων και τα απόσυρσης του λιγνίτη. τους λιγνίτες.

Δεύτερον, είπε, «υπάρχει μια ραγδαία είσοδος ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, η οποία έχει όμως ένα χαρακτηριστικό δύσκολο, το οποίο θέλω εσείς ως υπεύθυνοι τοπικοί άρχοντες να λάβετε υπόψη σας. Όσοι σκέφτεστε να κάνετε επενδύσεις σε φωτοβολταϊκά, κατά τη γνώμη μου δεν είναι καλές επενδύσεις, ούτε για τη χώρα, ούτε για εσάς. Μόνο με θηριώδεις επιδοτήσεις μπορούν να αποκτήσουν θετική απόδοση, οι οποίες όμως θα είναι μια σπατάλη, γιατί αν θέλετε τέλος πάντων να βάλετε κάτι και να σας επιδοτήσουμε, βάλτε μπαταρίες. Γιατί το λέω αυτό; Γιατί το προφίλ το ενεργειακό των Δήμων δεν είναι «πρωινό προφίλ», δεν είναι «προφίλ του ήλιου». Καταρχήν υπάρχει ο οδοφωτισμός, που από τη φύση του είναι απέναντι. Δεύτερον, οι γεωτρήσεις πολλές φορές πρέπει να δουλεύουν σε 24ωρη βάση. Οι αφαλατώσεις το καλοκαίρι πρέπει να δουλεύουν σε 24ωρη βάση. Συνεπώς όποια βοήθεια θα δώσουμε, εμείς στις ΔΕΥΑ θα βγάλουμε ένα πρόγραμμα τώρα 40 εκατομμύρια για ενεργειακή απόδοση. Μη μου φέρετε φωτοβολταϊκά σε αυτό το πρόγραμμα. Φέρτε επενδύσεις που να έχουν πραγματική αποτελεσματικότητα και παραγωγικότητα, γιατί δεν έχουμε λεφτά, αυτό σας εξήγησα στην αρχή, να μας περισσεύουν για να μην κάνουμε αποτελεσματικές επενδύσεις, ή οι επενδύσεις μας να είναι χωρίς να λαμβάνουμε υπόψη το ευρύτερο περιβάλλον».

Αλ. Σδούκου: Συντριπτική η συμμετοχή στις ενεργειακές κοινότητες

Ήδη πέντε περιφέρειες η Θεσσαλία, η Ήπειρος, η Δυτική Μακεδονία, Πελοπόννησος, Ανατολική Μακεδονία και Θράκη, έχουν συστήσει Ενεργειακή Κοινότητα, και πέντε ακόμη, Κεντρική Μακεδονία, Κρήτη, Ιόνια Νησιά, Στερεά Ελλάδα και Βόρειο Αιγαίο, ετοιμάζονται να υποβάλλουν στο ΓΕΜΗ τα δικαιολογητικά αυτό το μήνα, όπως είπε η υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Αλεξάνδρα Σδούκου, σχολιάζοντας πως είναι πολύ θετικό ότι, υπάρχει η συντριπτική συμμετοχή όχι μόνο των Δήμων, αλλά και των ΤΟΕΒ, ΓΟΕΒ, και των ΔΕΥΑ.

Από το βήμα της θεματικής συνεδρίασης κάλεσε τους δημάρχους να στείλουν στο υπουργείο το συντομότερο δυνατό, τις παροχές και τις καταναλώσεις που θέλουν να βάλουν στο πρόγραμμα, με καταληκτική ημερομηνία για την υποβολή τους τις 28 Φεβρουαρίου, ώστε να γίνει η μελέτη και να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός.

ΟΙ ΘΕΣΕΙΣ ΤΗΣ ΚΕΔΕ ΓΙΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΥΔΑΤΩΝ ΚΑΙ ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΑ

 

Καμία περιβαλλοντική και ενεργειακή πολιτική δεν μπορεί να εφαρμοστεί επιτυχώς χωρίς τη συμμετοχή και την αρωγή των Δήμων

“Καμία περιβαλλοντική και ενεργειακή πολιτική δεν μπορεί να εφαρμοστεί επιτυχώς χωρίς τη συμμετοχή και την αρωγή των Δήμων της Χώρας μας. Οι Δήμοι είναι η μοναδική βαθμίδα της Διοίκησης που είναι εγγύτερα στον πολίτη και που καλείται να εφαρμόσει τις περιβαλλοντικές και ενεργειακές κατευθύνσεις κάθε πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης, προκειμένου να δημιουργηθούν υγιείς και βιώσιμες πόλεις”, υπογράμμισε ο πρόεδρος της Επιτροπής Ενέργειας & Περιβάλλοντος της ΚΕΔΕ, Ελευθέριος Ραβιόλος, δήμαρχος Καρύστου.  

«Δυστυχώς η πλειονότητα σοβαρών και επαρκώς στοιχειοθετημένων θέσεων που έχουμε υποβάλλει επανειλημμένως για τα θέματα της Ενέργειας και του Περιβάλλοντος προς την Κεντρική Διοίκηση δεν έχουν εισακουστεί. Και το αναφέρω αυτό όχι με προθέσεις κακής κριτικής ή τάσεις αφορισμού, αλλά αποκλειστικά και μόνο με θετική διάθεση προκειμένου να αναδείξω ότι η εμπειρία που μεταφέρει «ο προσφέρων» και δεν λαμβάνεται από «τον προσφερόμενο» δεν επιφέρει τα επιθυμητά αποτελέσματα στην Κοινωνία, στο Περιβάλλον και την Οικονομία» ανέφερε εμφατικά.

Σε ότι αφορά τις  θέσεις της ΚΕΔΕ επί αυτών των θεμάτων ο κ. Ραβιόλος ανέφερε τα εξής:

Για τον τομέα των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας

1 Αδιαμφισβήτητη ανάγκη για μετάβαση σε καθαρότερες μορφές ενέργειας, όπως είναι η αιολική ενέργεια, η ηλιακή ενέργεια, κ.ά.

2  Συζήτηση για θέματα ΑΠΕ στη βάση των ιδιαιτεροτήτων που έχουν οι Δήμοι

3 Διάλογος και νέα λήψη αποφάσεων για τα αντισταθμιστικά οφέλη των Δήμων και των Τοπικών Κοινωνιών από τις επενδύσεις ΑΠΕ

4  Κατοχύρωση της ιδιοκτησίας, ειδικά μετά την κύρωση των δασικών χαρτών, και στήριξη των ιδιοκτητών που δίνουν τη γη τους για την ανάπτυξη ΑΠΕ

5 Ουσιαστικοί και αποτελεσματικοί όροι και περιορισμοί από τις περιβαλλοντικά Αδειοδοτούσες Αρχές, για την ουσιαστική προστασία του περιβάλλοντος, των κοινωνιών και των τοπικών παραγωγικών δραστηριοτήτων

6 Αποδοχή του πάγιου αιτήματός της ΚΕΔΕ περί συμμετοχής εκπροσώπου του εκάστοτε Δήμου στον οποίο χωροθετούνται έργα ΑΠΕ και εκπροσώπου της ΚΕΔΕ, στο Κεντρικό Συμβούλιο Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης (ΚΕΣΠΑ) του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και στο εκάστοτε Περιφερειακό Συμβούλιο Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης (ΠΕΣΠΑ).

7 Οι χωροθετήσεις των έργων ΑΠΕ και οποιεσδήποτε αποφάσεις σχετίζονται με την αδειοδότησή τους θα πρέπει να υπακούουν και να σέβονται απόλυτα τις Αποφάσεις των Δημοτικών Συμβουλίων των Δήμων.

8 Οι Δήμοι και οι θέσεις τους στη χωροθέτηση των έργων ΑΠΕ να ληφθούν σοβαρά στο επικείμενο νέο Ειδικό Πλαίσιο Χωροταξικού Σχεδιασμού & Αειφόρου Ανάπτυξης για τις ΑΠΕ.

Για τις Ενεργειακές Κοινότητες

1  Οι Ενεργειακές Κοινότητες των Δήμων και των διαδημοτικών συνεργασιών θα πρέπει να υποστηριχθούν και να προωθηθούν ενεργά

2 Οι Ενεργειακές Κοινότητες μπορούν να συμβάλλουν ουσιαστικά στην κάλυψη μέρους των σημαντικών και δυσβάσταχτων ενεργειακών αναγκών των Δήμων και να επιτελέσουν κοινωνικό έργο, με ενέργεια σε νοικοκυριά που είναι αντιμέτωπα με την «ενεργειακή φτώχεια».

3 Εκ νέου δομική αξιολόγηση των Ενεργειακών Κοινοτήτων στη βάση του ότι η παραγόμενη ενέργεια θα πρέπει να συμψηφίζεται με τις μεγάλες καταναλώσεις των Δήμων και όχι μόνο με ότι ιδιοκαταναλώνεται σε πραγματικό χρόνο

Στον τομέα της Ηλεκτροκίνησης ο ρόλος των δήμων είναι ιδιαίτερα κρίσιμος. Η ΚΕΔΕ και οι δήμοι ανταποκρίθηκαν ενεργά στην επιτάχυνση εκπόνησης και ορθής εφαρμογής των Σχεδίων Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων. Επιπλέον με την «Πράσινη Συμφωνία» συμβάλουν στην προώθηση της ηλεκτροκίνησης, την παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ, την προώθηση ενός νέου μοντέλου αστικών μετακινήσεων εντός των πόλεων.

Στον τομέα τέλος της Ενεργειακής Απόδοσης η ΚΕΔΕ έχει διατυπώσει τεκμηριωμένες θέσεις για τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης των νέων κτιρίων και των υφιστάμενων, με την ανάγκη να υπάρξουν χρηματοδοτικά και άλλα κίνητρα για τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης, κ.λπ.

Κρίσιμες και επαρκώς τεκμηριωμένες θέσεις των δήμων δεν λαμβάνονται υπόψη από την Κεντρική Διοίκηση και το ΥΠΕΝ

«Οι Δήμοι έχουν τον μεγαλύτερο συντελεστή βαρύτητας στην επιτυχή μετάβαση προς μια «Κυκλική Οικονομία». Είναι η μόνη βαθμίδα Διοίκησης που μπορεί να μετασχηματίσει τις πόλεις σε υγιείς, βιώσιμες και κυκλικές πόλεις», τόνισε ο πρόεδρος της Επιτροπής Διαχείρισης Υδάτων & Κυκλικής Οικονομίας της ΚΕΔΕ, Κων/νος Ζέρβας.

Όπως πρόσθεσε, αδιαμφισβήτητα, πολιτικές που αφορούν στη διαχείριση των στερεών απορριμμάτων και στην “Κυκλική Οικονομία” δεν θα έχουν επιτυχή αποτελέσματα χωρίς την αρωγή των Δήμων.

Ο κ. Ζέρβας ωστόσο υπογράμμισε ότι αν και οι δήμοι είναι πιο έμπειροι από ποτέ στερούνται επαρκών οικονομικών πόρων, ανθρώπινου δυναμικού ανάλογου των καθημερινών αναγκών τους και σύγχρονων υποδομών.

Πρόσθεσε επίσης ότι κρίσιμες, στοιχειοθετημένες και επαρκώς – τεχνικά και εμπειρικά – τεκμηριωμένες, θέσεις των Δήμων, δεν λαμβάνονται υπόψη από την Κεντρική Διοίκηση κατά το στάδιο κατάρτισης κρίσιμων νομοθετημάτων, όπως στο πρόσφατα ψηφισμένο σχέδιο νόμου του ΥΠΕΝ για τη διαχείριση αποβλήτων.

ΕΔΕΥΑ: Η μεταρρύθμιση που σχεδιάζει το ΥΠΕΝ θα φέρει σοβαρές επιπτώσεις στις τοπικές κοινωνίες, στον φυσικό πόρο και το περιβάλλον της χώρας μας

«Η μεταρρύθμιση που σχεδιάζει το υπουργείο Περιβάλλοντος για τις ΔΕΥΑ δεν αποτελεί την επόμενη ημέρα για τις ΔΕΥΑ και αν τελικώς επιχειρηθεί θα αποτελεί απορρύθμιση του τομέα με σοβαρότατες επιπτώσεις στις τοπικές κοινωνίες, στον φυσικό πόρο και το περιβάλλον της χώρας μας», τόνισε ο αντιπρόεδρος της ΕΔΕΥΑ Αθανάσιος Μαμάκος, δήμαρχος Λαρισαίων για να συμπληρώσει:

«Το υπουργείο επανέρχεται στο στόχο των συνενώσεων των ΔΕΥΑ δείχνοντας μια εμμονή που δεν βασίζεται σε αντικειμενικά επιχειρήματα κι έχει θέματα συνταγματικότητας. Μία μεταρρύθμιση για να είναι επιτυχής,  πρέπει να βασίζεται και να διασφαλίζει πόρους, ανθρώπινο δυναμικό και κυρίως επιχειρησιακό σχέδιο, στοιχεία που ως φαίνεται δεν διαθέτει ο σχεδιασμός του υπουργείου».

Υπογράμμισε ότι το υπουργείο Περιβάλλοντος σχεδιάζει την μεταρρύθμιση των ΔΕΥΑ χωρίς προηγουμένως να έχει ακτινογραφήσει την υφιστάμενη κατάσταση του τομέα υδάτων, χωρίς να λαμβάνει υπόψη του την μελέτη της DG Regio για 35 ΔΕΥΑ η οποία αποτελεί ένα καλό και αντιπροσωπευτικό δείγμα για τις ΔΕΥΑ, και χωρίς να έχει λειτουργήσει λόγω μη στελέχωσης ακόμα η Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) την οποία το ίδιο το Υπουργείο έχει θεσπίσει το 2023 για να ρυθμίζει και να προτείνει δομικές αλλαγές στον τομέα υδάτων.

Επιπλέον ο σχεδιασμός για αναγκαστικές συνενώσεις έχει και ζητήματα συνταγματικής τάξης διότι παραβιάζει συνταγματικά κατοχυρωμένες αρχές όπως η αρχή της εγγύτητας στον πολίτη, και οι αρχές της διοικητικής και οικονομικής αυτοτέλειας των ΟΤΑ.

«Για τον λόγο αυτό, αν επιχειρηθεί, ενσωματώνει τον κίνδυνο της δικαστικής ανατροπής της που θα επιφέρει σοβαρές επιπτώσεις σ΄έναν τομέα που κατ΄εξοχήν συνδέεται με την κοινή ωφέλεια. Σε μια εποχή που η λειψυδρία χτυπάει κόκκινο και η κλιματική κρίση επιταχύνεται, ανάλογες ανατροπές στη διαχείριση των υδάτων είναι κοινωνικά επιζήμιες και γι΄αυτό θα πρέπει να αποφεύγονται».

Ο κος Μαμάκος τόνισε ότι η πρόταση της ΕΔΕΥΑ – ΚΕΔΕ προβλέπει τη διατήρηση των ΔΕΥΑ (και των τεχνικών υπηρεσιών των Δήμων) και φυσικά και του ισχύοντος θεσμικού τους πλαισίου και την ενίσχυση της διαδημοτικής συνεργασίας όχι με ευχολόγια, αλλά με λειτουργικές δομές που θα υποστηρίξουν επιχειρησιακά τη διαδημοτική συνεργασία ώστε να βοηθηθούν λειτουργικά και επιχειρησιακά οι αδύναμες ΔΕΥΑ.

«Πρόκειται, τόνισε, για συνένωση λειτουργιών και όχι δομών. Δυστυχώς η κοινή πρόταση ΚΕΔΕ-ΕΔΕΥΑ δεν βρήκε την ανταπόκριση που θα έπρεπε, ουσιαστικά δηλ. απορρίφθηκε από το Υπουργείο».

Τέλος ξεκαθάρισε ότι η ΕΔΕΥΑ τάσσεται υπέρ ενός αυτοδιοικητικού σχήματος, βιώσιμου και λειτουργικού που θα λειτουργεί με το αναγκαίο ανθρώπινο δυναμικό, θα προστατεύει τον φυσικό πόρο και θα λειτουργεί προς όφελος των τοπικών κοινωνιών.

 

ΝΗΣΙΩΤΙΚΟΙ –ΟΡΕΙΝΟΙ ΔΗΜΟΙ

Δημογραφικό, υπερτουρισμός και μεγάλες οικιστικές και χωροταξικές παρεμβάσεις τα σημαντικότερα προβλήματα των νησιών

Στα πολλά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι δήμοι αναφέρθηκε ο πρόεδρος της Επιτροπής Νήσων και Πολιτικής Συνοχής της ΚΕΔΕ, Ευστράτιος Χαρχαλάκης, δήμαρχος Κυθήρων.

Ως σημαντικότερο πρόβλημα ο κος Χαρχαλάκης κατέταξε το δημογραφικό, παραθέτοντας σύμφωνα με τα οποία από την απογραφή του 1951 μέχρι εκείνη του 2021 μόλις 19 νησιά αύξησαν τον πληθυσμό τους, ανάμεσά τους η Κρήτη, η Ρόδος, η Κέρκυρα, η Εύβοια. Αντίθετα σε περισσότερα από 100 κατοικημένα νησιά κατά το 1951, παρατηρήθηκε μείωση ή και απόλυτος μηδενισμός μόνιμου πληθυσμού.

«Γι΄ αυτό, είπε,  πρέπει να επιμείνουμε στην ανάγκη σύστασης εθνικής επιτροπής δημογραφικού, με επικεφαλής τον ίδιο τον Πρωθυπουργό και ενεργό συμμετοχή τόσο της ΚΕΔΕ όσο και της ΕΝΑΕ».

Παράλληλα τόνισε πως παρότι οι δήμοι θέλουν να εφαρμόσουν πολιτικές όπως η κοινωνική στέγαση, το επίδομα γέννας, ωστόσο  η κείμενη νομοθεσία ουσιαστικά τους παρεμποδίζει, καθώς υπάρχει σειρά αποφάσεων του Ελεγκτικού Συνεδρίου  οι οποίες έκριναν π.χ. την επιδότηση ενοικίου στους γιατρούς ή τους εκπαιδευτικούς παράνομη. Ζήτησε δε με νομοθετική ρύθμιση να δοθεί με ρητό και κατηγορηματικό τρόπο το δικαίωμα στους δήμους να εφαρμόζουν άφοβα τέτοιες κοινωνικές πολιτικές, χωρίς τον κίνδυνο μελλοντικού καταλογισμού για αιρετούς και υπαλλήλους.

Στα μείζονα προβλήματα συμπεριέλαβα τον υπερτουρισμό, καθώς και οι μεγάλες οικιστικές και χωροταξικές παρεμβάσεις.

Σε ότι αφορά τον υπερτουρισμό τόνισε ότι ο πρόσκαιρος υπερπληθυσμός προκαλεί τεράστια προβλήματα σε όλους τους δήμους που είναι δέκτες τουριστικών αφίξεων. «Απαιτείται μελέτη φέρουσας ικανότητας των δημοσίων υποδομών για όλους τους νησιωτικούς Δήμους, από την οποία θα προκύψουν τα απαραίτητα έργα υποδομής προκειμένου να μην καταστρέψει ο υπερτουρισμός και η αδυναμία διαχείρισής του το φυσικό, δομημένο και ανθρωπογενές περιβάλλον που τόσο κόπο προσπαθούμε να διατηρήσουμε». ΄Οσον αφορά τις οικιστικές και χωροταξικές παρεμβάσεις που σχεδιάζονται και γίνονται ερήμην των δήμων τόνισε: «Είναι κόκκινη γραμμή για μας, καμία τέτοια παρέμβαση χωρίς τη σύμφωνη γνώμη των Δημοτικών Συμβουλίων.

Στέφανος Γκίκας, υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής: Σε εξέλιξη τρεις δράσεις για τη λειψυδρία στα νησιά

Ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Στέφανος Γκίκας στην παρέμβαση παραδέχτηκε ότι υπάρχουν προβλήματα στο θέμα των δημόσιων συγκοινωνιών και ανέφερε ότι το υπουργείο καταβάλει μεγάλη προσπάθεια για την επίλυσή του παρότι «δεν θα έλεγα ότι οι συνομιλητές μας είναι οι καλύτεροι».

Επίσης ανέφερε ότι υπάρχει συμφωνία με την ΕτΕπ για παροχή τεχνικής βοήθειας για έργα εξοικονόμησης ενέργειας ύψους 66 εκ. ευρώ.

Σε ότι αφορά στο πρόβλημα της λειψυδρίας ο κος Γκίκας ανέφερε ότι είναι σε εξέλιξη τρεις δράσεις:

Σε συνεργασία της ΕΕ και της επιτροπής DG Regio συντάσσεται πρότυπη μελέτη για νέες αφαλατώσεις με ενεργειακή ανεξαρτησία σε δέκα νησιά.

Μέχρι τον Μάρτιο θα ανακοινωθούν άλλα είκοσι έργα για αφαλάτωση σε νησιά

Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων έχει ωριμάσει την υλοποίηση προγραμμάτων για ολιστικές παρεμβάσεις σε έργα ύδρευσης και ενεργειακής απεξάρτησης μέχρι 200 εκ. ευρώ.

Προτάσεις της ΚΕΔΕ για Εθνική Πολιτική για τις ορεινές περιοχές

Οι ορεινές περιοχές της χώρας αντιμετωπίζουν σήμερα σύνθετα οικονομικά και κοινωνικά προβλήματα, όπως μείωση και γήρανση του πληθυσμού, πλημμελή συγκοινωνιακή κάλυψη και ελλιπή πρόσβαση σε κοινωνικές και διοικητικές υπηρεσίες, αποσπασματική και μη ανταγωνιστική ανάπτυξη των οικονομικών δραστηριοτήτων, ανεργία και υποαπασχόληση, τόνισε ο πρόεδρος της Επιτροπής Ορεινών Περιοχών της ΚΕΔΕ, Σωκράτης Κεφαλογιάννης δήμαρχος Ανωγείων.

«Τα προβλήματα αυτά, συμπλήρωσε σε συνδυασμό με την απόσταση από τους βασικούς άξονες και τους εθνικούς πόλους ανάπτυξης, δημιουργούν κινδύνους χωροταξικής περιθωριοποίησης, περιβαλλοντικής υποβάθμισης και δημογραφικής και παραγωγικής εγκατάλειψης των ορεινών περιοχών».

Ως εκ τούτου, συμπλήρωσε, η χώρα χρειάζεται μια Εθνική Πολιτική για τις ορεινές περιοχές το οποίο θα υπερβαίνει το χρονικό όριο της θητείας μιας  κυβέρνησης και θα προωθεί:

Ένα νέο Χωροταξικό Σχεδιασμό αλλά και στη δημιουργία Ορεινού Ταμείου.

Βελτίωση και προσαρμογή των συστημάτων μεταφορών αλλά και «έξυπνες» πολιτικές που θα συνιστούν αντιστάθμισμα του μεταφορικού κόστους.

Αναπτυξιακά κίνητρα για τη χρηματοδότηση επενδυτικών σχεδίων στις ορεινές περιοχές,

Διαμόρφωση υποδομών και συνθηκών για την ενεργειακή αυτονομία των ορεινών και δυσπρόσιτων περιοχών.

Βελτίωση των υποδομών διοικητικής και ηλεκτρονικής εξυπηρέτησης των κατοίκων των ορεινών περιοχών.

Χάραξη πολιτικών για την αντιμετώπιση και ανάσχεση του δημογραφικού προβλήματος στις ορεινές περιοχές.

Ανάδειξη και αξιοποίηση των εγκαταλελειμμένων οικισμών.

Ένα νέο μοντέλο τουριστικής ανάπτυξης για τις ορεινές περιοχές, με έμφαση στην ποιότητα, την εμπειρία

ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ

Ανάγκη για σύγχρονη, ευέλικτη Πολιτική Προστασία και κοινή δράση κατά της κλιματικής κρίσης

Την αναγκαιότητα ουσιαστικών παρεμβάσεων και τη συντονισμένη δράση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, σε συνάρτηση με την Κεντρική Διοίκηση, τόνισε η Επιτροπή Πολιτικής Προστασίας και Κλιματικής Κρίσης της ΚΕΔΕ στο πλαίσιο του ετήσιου τακτικού συνεδρίου της.

Ο Πρόεδρος της Επιτροπής, κ. Βλάσσης Σιώμος, υπογράμμισε την κρισιμότητα ενίσχυσης της ανθεκτικότητας των τοπικών κοινωνιών απέναντι στις προκλήσεις της κλιματικής κρίσης, η οποία διαταράσσει καθημερινά τη ζωή των πολιτών, απειλεί την οικονομική δραστηριότητα και αναδεικνύει τις ανεπάρκειες του υφιστάμενου συστήματος πολιτικής προστασίας.

Στη θεματική ημερίδα, την οποία συντόνισε ο Α’ Αντιπρόεδρος της ΚΕΔΕ και Δήμαρχος Βάρης – Βούλας – Βουλιαγμένης Γρηγόρης Κωνσταντέλλος, έγινε αναφορά  στα ανοικτά θεσμικά και επιχειρησιακά ζητήματα της πολιτικής προστασίας, με την επισήμανση πως αν και η κλιματική κρίση αυξάνει ραγδαία τις φυσικές καταστροφές, οι δήμοι εξακολουθούν να υπολείπονται πόρων και στελέχωσης, απαιτώντας μια ενιαία και ουσιαστική συνεργασία για την πρόληψη και αντιμετώπιση των φαινομένων αυτών.

Προτάσεις για θεσμικές αλλαγές

Η ουσιαστική θωράκιση των Δήμων ξεκινά από την ανάγκη μόνιμων θεσμικών ρυθμίσεων. Η δημιουργία αυτοτελών τμημάτων πολιτικής προστασίας σε κάθε δήμο, επανδρωμένων με εξειδικευμένο προσωπικό, αποτελεί αναγκαίο βήμα προς μια σύγχρονη και αποτελεσματική πολιτική προστασία. Επισημάνθηκε η ανάγκη αποσαφήνισης των αρμοδιοτήτων των τοπικών και περιφερειακών αρχών σε θέματα πολιτικής προστασίας, όπως η αστυνόμευση και ο καθαρισμός των υδατορεμάτων, καθώς και η εφαρμογή μέτρων πυροπροστασίας, με παράλληλη αποσαφήνιση αρμοδιοτήτων ώστε να αποφεύγονται “γκρίζες ζώνες” και επικαλύψεις ευθυνών.

 

Ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού

Ένα άλλο ζήτημα που τέθηκε είναι η ανάγκη ενίσχυσης του ανθρώπινου δυναμικού των δήμων με μόνιμο προσωπικό πολιτικής προστασίας. Προτάθηκε η αύξηση της διάρκειας συμβάσεων εποχικού προσωπικού, ώστε να καλύπτουν επαρκώς τόσο τη θερινή αντιπυρική όσο και τη χειμερινή αντιπλημμυρική περίοδο.

Χρηματοδότηση και υποδομές

Ιδιαίτερη μνεία έγινε και στη σταθερή και διαρκή χρηματοδότηση της πολιτικής προστασίας. Η σημερινή κατάσταση, στην οποία οι δήμοι εξαρτώνται από κονδύλια πυροπροστασίας, δεν επαρκεί για να αντιμετωπιστούν οι σύγχρονες προκλήσεις της κλιματικής κρίσης. Αντιθέτως, απαιτείται, όπως προτάθηκε, η δημιουργία ενός ευρύτερου ταμείου που θα υποστηρίζει συνολικά έργα πολιτικής προστασίας, καθώς και η θεσμοθέτηση πόρων από ευρωπαϊκά και εθνικά προγράμματα.

Επιχειρησιακός σχεδιασμός και συντονισμός

Η ανάγκη ύπαρξης ενός εθνικού σχεδίου πολιτικής προστασίας σε συνδυασμό με περιφερειακά και τοπικά σχέδια κρίθηκε επίσης επιτακτική, ώστε να διασφαλίζεται ο συντονισμός όλων των φορέων που εμπλέκονται στην πρόληψη και διαχείριση φυσικών καταστροφών. Μόνο με τη συνεργασία όλων των αρμόδιων φορέων, μπορούμε να θωρακίσουμε ουσιαστικά τις τοπικές μας κοινωνίες και να ελαχιστοποιήσουμε τις επιπτώσεις των ακραίων καιρικών φαινομένων.

Η πολιτική προστασία είναι χρέος όλων μας, και η συνεργασία σε αυτόν τον τομέα αποτελεί μονόδρομο για μια ασφαλή και βιώσιμη τοπική κοινωνία. Με το μήνυμα αυτό, η Επιτροπή Πολιτικής Προστασίας της ΚΕΔΕ καλεί όλα τα συναρμόδια υπουργεία να συμμετάσχουν στον σχεδιασμό και τη λήψη αποφάσεων, διασφαλίζοντας την αποτελεσματική αντιμετώπιση των κλιματικών προκλήσεων για το μέλλον.

 

Η κλιματική κρίση ήρθε νωρίτερα από ότι την περιμέναμε

Ο καθηγητής Δυναμικής Τεκτονικής & Εφαρμοσμένης Γεωλογίας Ευθύμιος Λέκκας τόνισε ότι βρισκόμαστε σε μια πρωτόγνωρη κατάσταση εξαιτίας της κλιματικής αλλαγής. Επισήμανε ότι αναφορικά στα γεωδυναμικά φαινόμενα(σεισμούς κτλ) ότι ως χώρα έχουμε αυξήσει την ανθεκτικότητα μας. Το αντίθετο συμβαίνει όμως με το υδρομετεωρολογικά φαινόμενα. Υπολογίζαμε ότι η κλιματική κρίση θα έρχονταν το 2050, αλλά ήρθε νωρίτερα. Ο κίνδυνος δεν παραμένει σταθερός αλλά αυξάνεται και έχουν μεγαλύτερη ένταση και συχνότητα. Η τρωτότητά μας αυξάνεται διότι τα συστήματα μας είναι πιο πολύπλοκα.

 

ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ