Η συνεχιζόμενη ακρίβεια που πλήττει τα νοικοκυριά φέρνει διαφορές στις πασχαλινές καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων. Στην έρευνα του Ινστιτούτου Ερευνών Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών είναι φανερή η τάση για μείωση των δαπανών με τα ταξίδια να είναι ο πρώτος κλάδος που θα υποστεί «ψαλίδι» στις δαπάνες.
Δυστυχώς, όποιο μέσο μεταφοράς και αν επιλέξουν οι καταναλωτές θα πρέπει να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη, καθώς τόσο τα καύσιμα όσο και τα εισιτήρια σε πλοία, λεωφορεία και αεροπλάνα είναι αυξημένα, με αποτέλεσμα μια τετραμελής οικογένεια να χρειάζεται να πληρώσει ακόμα και έναν βασικό μισθό για να εκδράμει εκτός της πόλης.
Ακριβότερα σε σχέση με πέρυσι πληρώνουν για τα εισιτήρια των ΚΤΕΛ όσοι επιλέξουν αυτό το μέσο για να ταξιδέψουν, με την αύξηση να είναι της τάξεως του 9% από τις αρχές του 2024.
Από τη μέγγενη της ακρίβειας δεν ξεφεύγουν και οι διατροφικές συνήθειες με την έρευνα να αναδεικνύει μικρότερα οικογενειακά τραπέζια αλλά και περισσότερες παρασκευές μαγειρικής και ζαχαροπλαστικής στο σπίτι.
Σύμφωνα με τα αναλυτικά στοιχεία για τον εναρμονισμένο δείκτη τιμών καταναλωτή που δημοσιοποίησε η Eurostat, η Ελλάδα είχε τον Μάρτιο τον δεύτερο υψηλότερο πληθωρισμό στα τρόφιμα μεταξύ των χωρών-μελών της Ευρωζώνης.
Αλλαγές καταγράφονται στις προβλέψεις των καταναλωτών σε σχέση με το τι θα κάνουν το φετινό Πάσχα.
Συγκεκριμένα:
- 1 στα 4 νοικοκυριά (26%) δηλώνει ότι θα ταξιδέψει το Πάσχα εκτός των αστικών κέντρων σε χωριό ή νησί. Το ποσοστό αυτό την προηγούμενη δεκαετία έφτανε ακόμα και το 53%.
- Τα οικογενειακά τραπέζια αυτών των ημερών θα είναι μικρότερα σε σχέση με το παρελθόν. Το 43% δηλώνει ότι θα συμμετέχει σε μεγάλα οικογενειακά τραπέζια άνω των 10 ατόμων. Το ποσοστό αυτό είναι αυξημένο σε σχέση με το 40% του 2023, αλλά σαφώς μειωμένο σε σχέση με το 67% του 2019.
- Αυξάνεται η τάση Do-It-Yourself (DIY) όσον αφορά τη μαγειρική και τη ζαχαροπλαστική. Δηλαδή οι καταναλωτές επιλέγουν να φτιάξουν μόνοι τους γλυκά και άλλα πασχαλινά είδη σε μεγαλύτερα ποσοστά σε σχέση με το παρελθόν. Το ποσοστό που θα φτιάξει γλυκά στο σπίτι ανεβαίνει από το 43% στο 50% και το βάψιμο αυγών ανεβαίνει από το 62% στο 79%.
- Όσον αφορά το αρνί και το κατσίκι, το σούβλισμα του αρνιού αν και καταγράφεται μία αύξηση σε σχέση με το 2023, σε σχέση με το παρελθόν, τα ποσοστά είναι χαμηλά. Συγκεκριμένα, 33% δηλώνει ότι θα σουβλίσει αρνί έναντι 32% το 2023, όταν το ποσοστό 2019 ήταν στο 67%. Το ψήσιμο στο φούρνο καταγράφεται αυξημένο από 40% σε 46%. Αυτή η εξέλιξη σε συνδυασμό με τον μειωμένο αριθμό ατόμων στα οικογενειακά τραπέζια μεταφράζεται σε εκτιμήσεις για αγορές μικρότερες ποσοτήτων, αλλά και την επιλογή διαφορετικών «κοπών» για τα είδη κρέατος από τους καταναλωτές. Το 42% δηλώνει ότι θα αγοράσει αρνί ή κατσίκι από το κρεοπωλείο, ενώ το 31% από το σουπερμάρκετ. Τέλος, ένα μειωμένο ποσοστό 9% (έναντι 12% το 2023) δηλώνει ότι θα κάνει πασχαλινό γεύμα στον κλάδο της εστίασης.
Όσον αφορά τις αγορές του Πάσχα συγκεκριμένα:
- Η πλειοψηφία των αγορών θα γίνει τη Μεγάλη Εβδομάδα. Συγκεκριμένα μόνο το 35% θα κάνει τις αγορές νωρίτερα. Το 4% θα κάνει τις αγορές του ερχόμενο Σαββατοκύριακο, το 53% την Μεγάλη εβδομάδα και το 9% τελευταία στιγμή.
- Η συνολική δαπάνη για αγορές το Πάσχα αναμένεται να παραμείνει σταθερή με μία τάση μείωσης με βάση τις απαντήσεις των καταναλωτών. Το 40% εκτιμά ότι θα μειώσει τις αγορές του, ενώ το 34% ότι θα τις αυξήσει. Το 26% θεωρεί ότι θα μείνει αμετάβλητη.
- Τέλος, μεσοσταθμικά εκτιμάται ότι η φετινή δαπάνη για το Πάσχα ανά νοικοκυριό θα ανέρχεται σε 190 ευρώ, 120 ευρώ για είδη παντοπωλείου και 70 ευρώ για άλλα είδη, όπως π.χ. δώρα.
Να σημειωθεί πως ακριβότερο σε σχέση με άλλες χρονιές θα είναι φέτος το πασχαλινό τραπέζι, καθώς οι τιμές τόσο στα κρέατα όσο στα φρούτα αλλά και στα λαχανικά έχουν εκτοξευτεί στα ύψη.
πηγή: www.in.gr