7 μέρες πριν την ολοκλήρωση της διαδικασίας υποβολής των Αιτήσεων Ενεργοποίησης. Και ύστερα από μια μακρά περιόδο προχειρότητας στην οργάνωση
της διαδικασίας. Μιας και δεν έχουν ακόμα ξεκαθαρίσει πλήρως ζητήματα που σχετίζονται με την επιβολή ΕΦΚΑ και την περικοπή ή μή της σύνταξης και σε ποιούς, με συνέπεια την πρόκληση τεράστιας αβεβαιότητας τόσο στους παραγωγούς που σημαντική μερίδα εξ’ αυτών αποποιήθηκαν τις επιδοτήσεις τους υπό τον φόβο απρόβλεπτων εξελίξεων όσο και στα Κέντρα Υποβολής Δηλώσεων που αδυνατούν να κατευθύνουν με ασφάλεια τους παραγωγούς. Ο ΟΠΕΚΕΠΕ με ανακοίνωση του στις 16 Μαίου και ενώ 23000 Μεσσήνιοι παραγωγοί είχαν ήδη υποβάλλει τις αιτήσεις τους, ενημερώνει πως όσοι δεν επιλύσουν στις αρμόδιες Δασικές Υπηρεσίες ζητήματα που σχετίζονται με τον χαρακτήρα των εκτάσεων τους, εντός των προβλεπόμενων ημερομηνιών, θα πρέπει να τις αφαιρέσουν από τις αιτήσεις ενεργοποίησης, άρα επιβεβαιώνει πως θα έχουν επιπτώσεις στην καταβολή της επιδότησης τους από φέτος. Με μεγάλο κίνδυνο σε ορισμένες περιπτώσεις να ζητηθούν αναδρομικά και να επιβληθούν ποινές.
Ταυτόχρονα, μόλις στις 19 Μαϊου εκδόθηκε Υπουργική Απόφαση που καθόριζε τα δικαιολογητικά που οφείλουν να προσκομίσουν στις Δασικές Υπηρεσίες ενδιαφερόμενοι προκειμένου να τακτοποιήσουν τα αγροτεμάχια τους έως τις 27 Ιουλίου, εμπλέκοντας τα Κέντρα Υποβολής Δηλώσεων ΟΣΔΕ μέσα απο μια διαδικασία με αμφίβολη νομική και πρακτική ισχύ όπου σχετικό υπόμνημα με τα προβλήματα έχουμε προωθήσει στο αρμόδιο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Ως εκ τούτου, επειδή είναι άμεση και επιτακτική ανάγκη να ολοκληρωθεί η διαδικασία κύρωσης των Δασικών Χαρτών ώστε επιτέλους να προχωρήσει η διαδιακασία του Κτηματολογίου, αυτό όμως δεν μπορεί να γίνει με πειραματισμούς, προχειρότητες, ελλιπής σε επιστημονική και πρακτική αξιοπιστία διαδικασίες και με φοροεισπρακτικού χαρακτήρα κινήσεις.
Απαιτούμε άμεσα η Κυβέρνηση να παγώσει κάθε διαδικασία που υποχρεώνει εκατοντάδες παραγωγούς σε ένα κυκεώνα γραφειοκρατίας, περιττών εξόδων με αβέβαιο αποτέλεσμα μόνο και μόνο για να βεβαιώσει έσοδα.
Να προχωρήσει άμεσα στον εκ νέου ορισμό της διάκρισης των δασικών και γεωργικών εκτάσεων καθώς είναι δόκιμο να διαφοροποιηθούν οι ελαιώνες, καθόσον προσεγγίζουν περισσότερο στον ορισμό του δάσους (κάλυψη, ύψος) από ότι οι συνήθεις καλλιέργειες, ακόμα και από τις λοιπές δενδροκομικές, με εξαίρεση φυσικά τις καστανιές και τις καρυδιές. Μιας και η ελιά αποτελεί ειδική περίπτωση λόγω έκτασης. Στην Ελλάδα η έκταση της ελαιοκαλλιέργειας (περί τα 11,2 εκατομμύρια στρέμματα) είναι περίπου το 30% του συνόλου των δασών στη χώρα μας. Το ποσοστό αυτό εκτιμάται ότι είναι πολύ μεγαλύτερο στην «ζώνη της ελιάς».
Η ελιά, χρησιμοποιείται ανέκαθεν ως μέσο προστασίας των επικλινών εδαφών, από τη διάβρωση (στις χιλιετίες που δεν σκαβόταν το έδαφος), λόγω του εκτεταμένου επιπόλαιου ριζικού της συστήματος και του αειθαλλούς χαρακτήρα του φυλλώματος.
Αλλά και από πλευράς κλιματικής αλλαγής, η ελιά συναγωνίζεται άξια τα δάση ως προς την απορρόφηση διοξειδίου του άνθρακα. Ένα στρέμμα ελαιώνα απορροφά το χρόνο 4 τόννους τουλάχιστον διοξειδίου, από το οποίο -εκτός του ελαιολάδου- αξιοποιήσιμα -ως καύσιμο- είναι και τα ξύλα από το κλάδεμα (τουλάχιστον 140 κιλά νωπό βάρος/στρέμμα), που -αν δεν καούν στο χωράφι- αντιστοιχούν σε περίπου 25 λίτρα πετρέλαιο. Σε εθνικό επίπεδο, θα μπορούσαν να εξοικονομηθούν περί τους 30.000 τόννους πετρέλαιο.
Εξίσου σημαντικό όμως είναι ότι τουλάχιστον άλλα 400 κιλά άνθρακας/στρέμμα/χρόνο (περίπου 1,5 τόννος διοξειδίου) αποθηκεύονται στο ξύλο και τις ρίζες της ελιάς μόνιμα, δηλαδή πάνω από τα 100 χρόνια αποθήκευσης που είναι το όριο για να πιστωθούν στο accounting ως μόνιμη αφαίρεση από την ατμόσφαιρα. Για αυτό, τα προϊόντα της ελιάς είναι και τα μόνα που αναγνωρίστηκαν από την ΕΕ ότι δικαιούνται carbon credits.
Με βάση τα παραπάνω, φαίνεται ότι η ελιά παρέχει τις ίδιες, αν όχι παραπάνω ‘υπηρεσίες οικοσυστήματος’ όσο και τα δάση, και είναι αδόκιμο να εντάσσεται περιβαλλοντικά στις ‘καλλιέργειες’.
Ειδικότερα, αφού προηγηθεί η νέα διάκριση των δασικών και γεωργικών εκτάσεων με αλλαγή του χαρακτήρα της ελιάς, προτείνουμε, να προβλεφθεί με ειδική νομοθετική ρύθμιση, εξαίρεση από τη μερική κύρωση των Δασικών Χαρτών, των εκτάσεων που είναι ενταγμένες στον ΟΣΔΕ και έχουν κωδικό κάλυψης “ΔΑ”. Όσοι επιθυμούν να υποβάλλουν ένσταση να υποβάλλεται ατελώς. Nα εξαιρεθούν οι ορεινές χορτολιβαδικές εκτάσεις από το κριτήριο κυριότητας του Δημοσίου. Για τους δασωμένους αγρούς που υπάρχουν αποδεικτικά κυριότητας, με απλή αίτηση του ιδιοκτήτη ατελώς, να δεσμεύεται για την καλλιέργεια τους με αποδεικτικό τις μελλοντικές αιτήσεις ΟΣΔΕ. Και το καθεστώς εξαγοράς όπου εφαρμοστεί να έχει συμβολικό τέλος 1 ευρώ το στρέμμα.
Να συνυπολογιστεί ότι οι παραγωγοί έχουν εδώ και 70 χρόνια πληρώσει αρκέτα σε άμεσους και έμμεσους φόρους και έχοντας καταχωρήσει τα αγροτεμάχια τους στα ελαιοκομικά μητρώα θεώρησαν ότι αυτονόητα έχει ξεκαθαρίσει ο χαρακτηρισμός των εκτάσεων τους αλλά φευ.
Δεν αντέχει άλλο η αγροτική οικογένεια να καλείται να πληρώσει πέρα απο τις δυνατότητες της. Απειλείται η τελευταία γραμμή στήριξης της πολύπαθης και ερημοποιημένης υπαίθρου αλλά και του διατροφικού τομέα με ότι αυτό συνεπάγεται για την δημοσία υγεία και την οικονομία της χώρας μας. Ας σταθεί το πολιτικό σύστημα στο ύψος που απαιτούν οι περιστάσεις και να τοποθετήθουν όλοι ξεκάθαρα χωρίς μισόλογα απέναντι στον Έλληνα αγρότη που καθημερινά υποβάλλεται σε θυσίες και ακούει υποσχέσεις για τις προοπτικές του πρωτογενή τομέα, την ώρα που πέρα απο τους εξοντωτικούς φόρους, εισφορές, χρέη, ανύπαρκτες υποδομές, ΕΝΦΙΑ, ακριβά εφόδια, ακριβό αγροτικό πετρέλαιο, του προσθέτουν χαράτσι στο νερό και απειλούν να του πάρουν και τη γη. Ειδικά ο Μεσσήνιος Αγρότης που βίωσε την τεράστια απώλεια προιόντος λόγω της προχειρότητας στην αντιμετώπιση του δάκου, χωρίς να αποζημιωθεί, όταν διάφοροι νομίζουν πως το βιός χιλιάδων παραγωγών είναι αντικείμενο για πολιτικά παιχνίδια και εντυπώσεις. Τις καταστρεπτικές πλημμύρες που δεν αποζημιώθηκαν ως όφειλαν. Την περσινή παγιδοθεσία που δεν έχει ακόμα πληρωθεί την ώρα έχει προκηρυχθεί η φετινή. Την στιγμή που Ευρωπαικοί πόροι δεν αξιοποιούνται ή αξιοποιούνται με προχειρότητα όπως στο Πρόγραμμα Βιολογικής Γεωργίας και Κτηνοτροφίας δεν έχει να περιμένει κάτι άλλο απο το να οδηγηθεί σε έξοδο από το αγροτικό επάγγελμα. Ας αντιληφθούμε πως πρέπει επιτέλους να υπάρξει στρατηγικό σχέδιο Εθνικής Αγροτικής Πολιτικής με την συμμετοχή όλων. Εμείς δηλώνουμε παρών.
ΑΓΡΟΤΙΚΟΣ ΣΥΝΕΤΑΙΡΙΣΜΟΣ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ “ΕΝΩΣΗ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ”