Παρασκευή
22
Νοέμβριος
TOP

Όλα τα σενάρια για το τι θα γίνει με τεκμήρια και ηλεκτρονικές συναλλαγές

Αντίστροφα μετρά ο χρόνος για τις τελικές αποφάσεις του οικονομικού επιτελείου σχετικά με το τι θα ισχύσει κατά την εκκαθάριση των φετινών δηλώσεων, αναφορικά με τα τεκμήρια και το όριο των ηλεκτρονικών συναλλαγών. Το ξέσπασμα τής πανδημίας, τα δύο lock down (Μαρτίου και Νοεμβρίου), τα περιοριστικά μέτρα που ίσχυσαν κατά την επαναλειτουργία της αγοράς το δεύτερο και το τρίτο τρίμηνο, καθώς και ο μειωμένος τζίρος (κυρίως στον κλάδο τού τουρισμού), έφεραν το περσινό ΑΕΠ στο -8,2%.

Θεωρητικά, αλλά και πρακτικά, η βαθιά οικονομική ύφεση επηρεάζει τα φοροδοτικά δεδομένα των νοικοκυριών. Εδώ και αρκετό καιρό, το υπουργείο Οικονομικών έχει γίνει δέκτης δύο αιτημάτων. Το πρώτο αίτημα αφορά στη μείωση, ή το προσωρινό «πάγωμα» ή την πλήρη κατάργηση των τεκμηρίων διαβίωσης για την περσινή χρονιά.

Το επιχείρημα είναι ότι τα μειωμένα εισοδήματα ενδέχεται να μην επαρκούν για την κάλυψη της τεκμαρτής δαπάνης κατοχής περιουσιακών στοιχείων ή ακόμα και της τεκμαρτής δαπάνης διαβίωσης. Σε μια τέτοια περίπτωση, ο φορολογούμενος θα κληθεί να πληρώσει επιπλέον φόρο. Το 2019 περίπου 2 εκατ. φορολογούμενοι πιάστηκαν στην “τσιμπίδα” των τεκμηρίων και κατέβαλαν πρόσθετο φόρο περίπου 150 εκατ. ευρώ.

Μία πρώτη απάντηση του υπουργείου Οικονομικών είναι ότι όλες οι έκτακτες παροχές (ειδική αποζημίωση, ένα μέρος της επιστρεπτέας προκαταβολής κ.ά.) θα λογαριαστούν ως αφορολόγητα εισοδήματα που θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την κάλυψη των τεκμηρίων.

Μία δεύτερη σκέψη είναι ότι αρκετά νοικοκυριά που έχουν πληγεί από την πανδημία, έχουν υπαχθεί σε πρόγραμμα επιδότησης δόσεων δανείων (που αποτελεί κανονικά τεκμήριο) και παράλληλα έχουν ευεργετηθεί από την αναστολή καταβολής δόσεων ρυθμίσεων οφειλών. Επίσης, ένα ακόμα αντεπιχείρημα του υπουργείου Οικονομικών είναι ότι όσοι εργαζόμενοι ανήκουν στις πληττόμενες κατηγορίες, είχαν τη δυνατότητα να καταβάλουν σημαντικά μικρότερο ενοίκιο, που επίσης αποτελεί τεκμήριο.

Το δεύτερο αίτημα αφορά στο ελάχιστο όριο ηλεκτρονικών δαπανών 30% επί τού εισοδήματος. Με δεδομένο ότι η κατανάλωση μειώθηκε σημαντικά λόγω της καραντίνας, πολλά νοικοκυριά υποστηρίζουν ότι αδυνατούν να πραγματοποιήσουν ηλεκτρονικές δαπάνες που να αντιστοιχούν στο 30% τού εισοδήματος και συνεπώς θα κινδυνεύσουν με πρόστιμο 22% επί της διαφοράς. Το αίτημα είναι να μειωθεί το ποσοστό στο 20% ή και στο 15%.

Στο οικονομικό επιτελείο δεν αποκλείουν να αποφασιστεί μία μείωση του ελάχιστου ορίου ηλεκτρονικών αποδείξεων, αλλά τονίζουν ότι τα δεδομένα δεν είναι τόσο άσχημα, αφού στην πανδημία αφενός μειώθηκαν τα εισοδήματα και συνεπώς το 30% αντιστοιχεί σε ένα μικρότερο ύψος ηλεκτρονικών συναλλαγών και αφετέρου έχει αυξηθεί η χρήση “πλαστικού χρήματος” αφενός διότι αρκετές αγορές έγιναν διαδικτυακά και συνεπώς υπήρξε χρέωση κάποιας κάρτας και αφετέρου για λόγους προστασίας από τον κορονοϊό εξαιτίας των συναλλαγών σε μετρητά.Οι οριστικές αποφάσεις αναμένονται στις αρχές Απριλίου, καθώς στη συνέχεια θα ανοίξει η πλατφόρμα για τις φετινές φορολογικές δηλώσεις.

www.moneyreview.gr