Παρασκευή
22
Νοέμβριος
TOP

Εκτίναξη στις τιμές των ναύλων για εμπορεύματα λόγω των απειλών στην Ερυθρά Θάλασσα

Τα ναύλα για τη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων από την Ασία στην Ευρώπη ή την Αμερική, και αντίστροφα, σημειώνουν εκρηκτική αύξηση καθώς έχει μειωθεί η διαθέσιμη δυναμικότητα λόγω των επιθέσεων των Χούθι σε εμπορικά πλοία που διασχίζουν την Ερυθρά Θάλασσα.

Η τρέχουσα τιμή (spot) για τη μεταφορά εμπορευμάτων σε κιβώτια 40 ποδιών (12 μέτρων) από την Ασία προς τη βόρεια Ευρώπη ξεπερνά πλέον τα 4.000 δολάρια, κάνοντας άλμα 173% σε σχέση με λίγο πριν τα μέσα Δεκεμβρίου, όταν άρχισαν πολλά πλοία να κάνουν τον περίπλου της Αφρικής για να αποφύγουν τις απειλές στην Ερυθρά Θάλασσα, σύμφωνα με τη Freightos.com, μια πλατφόρμα ναυλώσεων και πληρωμών φορτίων.

Το κόστος για τη μεταφορά προϊόντων από την Ασία προς τη Μεσόγειο αυξήθηκε στα 5.175 δολάρια, ανέφερε η Freightos, προσθέτοντας ότι ορισμένες μεταφορικές εταιρείες έχουν προαναγγείλει τιμές άνω των 6.000 δολαρίων για τη διαδρομή αυτή από τα μέσα Ιανουαρίου.

Οι τιμές από την Ασία προς την Ανατολική Ακτή της Βόρειας Αμερικής αυξήθηκαν κατά 55% στα 3.900 δολάρια για ένα εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδιών.

Υπερδιπλάσια τα ναύλα σε σχέση με το 2019

Οι υπηρεσίες μεταφοράς από την Ασία προς τη Βόρεια Ευρώπη και τη Μεσόγειο κοστίζουν και στις δύο περιπτώσεις περισσότερο από το διπλάσιο σε σχέση με τον Ιανουάριο του 2019, αλλά εξακολουθούν να κοστίζουν σημαντικά λιγότερο από τα υψηλά επίπεδα κατά τη διάρκεια της πανδημίας του κορονοϊού, δήλωσε ο Judah Levine, επικεφαλής έρευνας της Freightos.

Ενας άλλος δείκτης των τιμών spot εμπορευματοκιβωτίων που δημοσιεύθηκε σήμερα έδειξε επίσης μεγάλη αύξηση των ναύλων. Σύμφωνα με τον παγκόσμιο δείκτη εμπορευματοκιβωτίων Drewry World Container Index, οι τιμές από την Κίνα προς την Ευρώπη έχουν υπερδιπλασιαστεί από τις 21 Δεκεμβρίου, ενώ εκείνες από τη Σαγκάη προς το Λος Άντζελες αυξήθηκαν κατά 30%.

Αυξάνεται η ένταση στη Μέση Ανατολή

Η εκτίναξη των τιμών οφείλεται στον αντίκτυπο από τη μείωση της κίνησης στη διώρυγα του Σουέζ, η οποία έχει υποχωρήσει περισσότερο από το ένα τέταρτο τις τελευταίες ημέρες, καθώς τα πλοία παίρνουν μεγαλύτερες διαδρομές για να αποφύγουν τα πυραυλικά πλήγματα από τους υποστηριζόμενους από το Ιράν μαχητές Χούθι της Υεμένης. Οι Χούθι λένε ότι κυνηγούν κάθε πλοίο που έχει σχέση με το Ισραήλ, αν και οι υποτιθέμενες αυτές σχέσεις φαίνονται όλο και πιο σαθρές.

Εν τω μεταξύ, οι εκρήξεις κοντά στον τάφο του Ιρανού διοικητή Qassem Soleimani, από τις οποίες σκοτώθηκαν σχεδόν 100 άνθρωποι, απειλούν να διευρύνουν τη σύγκρουση στη Μέση Ανατολή. Η Τεχεράνη δήλωσε ότι οι επιθέσεις πραγματοποιήθηκαν για να τιμωρηθεί η στάση της έναντι του Ισραήλ, αν και οι ΗΠΑ δήλωσαν ότι ούτε το Ισραήλ ούτε οι ίδιες εμπλέκονται.

Μείωση 28% της κίνησης στην Ερυθρά Θάλασσα

Στις 10 ημέρες μέχρι τις 2 Ιανουαρίου, ο αριθμός των διελεύσεων στο Σουέζ μειώθηκε κατά 28% σε σχέση με ένα χρόνο νωρίτερα, σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιεύθηκαν την Τετάρτη από την πλατφόρμα PortWatch του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, η οποία λειτουργεί σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης. Τα στοιχεία αυτά σημαίνουν ότι υπάρχει εκτροπή του 3,1% του παγκόσμιου εμπορίου από την Ερυθρά Θάλασσα.

Το ΔΝΤ αποκάλεσε την Ερυθρά Θάλασσα «συστημικά σημαντική» θαλάσσια διαδρομή, μέσω της οποίας γίνονται πάνω από 19.000 διελεύσεις πλοίων ετησίως. Η μειωμένη κίνηση παρατηρείται από τις 16 Δεκεμβρίου, ανέφερε το ΔΝΤ.

Για τους ιδιοκτήτες φορτίων που βλέπουν το κόστος των ναύλων τους να αυξάνεται, ο κίνδυνος είναι ότι οι τιμές spot θα παραμείνουν αυξημένες και θα τους αφήσουν με λιγότερη επιρροή όταν θα διαπραγματεύονται μακροπρόθεσμα συμβόλαια, κάτι που συνήθως πραγματοποιείται μεταξύ Μαρτίου και Μαΐου. Τα περισσότερα θαλάσσια φορτία κινούνται με βάση τις τιμές που καθορίζονται σε αυτά τα συμβόλαια.

Αύξηση και στα ναύλα των τάνκερ

Τα ναύλα έχουν αυξηθεί και για τη μεταφορά πετρελαίου με τάνκερ, όπως έγραψε ο ναυλομεσίτης Braemar σε έκθεση, κυρίως για πλοία που μεταφέρουν διυλισμένα καύσιμα όπως βενζίνη και ντίζελ.

Τα κέρδη για τα πλοία που μεταφέρουν διυλισμένα καύσιμα από τη Μεσόγειο στην Ιαπωνία μέσω της διώρυγας έχουν σκαρφαλώσει από περίπου 8.000 δολάρια την ημέρα στις αρχές Δεκεμβρίου, σε 26.000 δολάρια αυτή την εβδομάδα.

ΠΗΓΗ imerisia.gr

Με πληροφορίες από Bloomberg