«Πώς να ανεβάσουμε το ΙQ του παγκόσμιου πληθυσμού» είναι το στοίχημα που θέτει ο Εconomist στο τελευταίο τεύχος του. Η βίβλος του αστικού φιλελευθερισμού, έχει βαλθεί να μας κάνει πιο έξυπνους, προτείνοντας «απλούς τρόπους για να γίνει η επόμενη γενιά ευφυέστερη».
Όπως σημειώνει στο εισαγωγικό άρθρο του αφιερώματος, ο σύγχρονος άνθρωπος είναι κατά μέσο όρο πολύ πιο οξύνους από ό,τι οι προηγούμενες γενιές. Μια μελέτη σε 72 χώρες διαπίστωσε ότι ο μέσος όρος του Δείκτη Νοημοσύνης – IQ αυξανόταν κατά 2,2 μονάδες ανά δεκαετία μεταξύ 1948 και 2020.
Επιστημονικά αυτό ονομάζεται «φαινόμενο Φλιν» από το όνομα του Τζέιμς Φλιν, του επιστήμονα που την παρατήρησε πρώτος. Ο Φλιν αρχικά προβληματίστηκε από την ανακάλυψή του. Χρειάστηκαν εκατομμύρια χρόνια για να εξελιχθεί ο εγκέφαλος. Πώς θα μπορούσε να βελτιωθεί τόσο γρήγορα μέσα σε λίγες μόνο δεκαετίες;
Καλύτερη διατροφή, υψηλότερο IQ
Η απάντηση είναι σε μεγάλο βαθμό ότι οι άνθρωποι τρέφονταν καλύτερα και είχαν περισσότερα ερεθίσματα. Όπως οι μύες χρειάζονται τροφή και άσκηση για να δυναμώσουν, έτσι και ο εγκέφαλος χρειάζεται τα σωστά θρεπτικά συστατικά και δραστηριότητα για να αναπτυχθεί. Τα παιδιά σήμερα έχουν πολύ λιγότερες πιθανότητες να υποσιτίζονται από ό,τι τις προηγούμενες δεκαετίες και είναι πιο πιθανό να πηγαίνουν σχολείο.
Ωστόσο, δεν υπάρχει περιθώριο για εφησυχασμό, σημειώνει το περιοδικό.
H αντιστροφή του φαινομένου Φλιν
Ο Εconomist εξετάζει την αντίστροφη όψη του φαινομένου Φλυν, και πώς τα νεανικά μυαλά σπαταλιούνται, με διαφορετικούς τρόπους. Από τη μία φέρνει το παράδειγμα του ανεπτυγμένου κόσμου, ειδικά των ισχυρότερων οικονομιών, όπως οι ΗΠΑ.
Οι επιδόσεις στα τεστ μαθηματικών και ανάγνωσης, έφτασαν στο «ζενίθ» στις αρχές της δεκαετίας του 2010, κι έκτοτε υποχωρούν
Όπως υποστηρίζει το περιοδικό, επικαλούμενο στατιστικά στοιχεία του ΟΟΣΑ και του διεθνούς συστήματος εξετάσεων Pisa, στις πλούσιες χώρες, το φαινόμενο Φλιν έχει σε μεγάλο βαθμό εξαντλήσει τη δυναμική του.
Ως απόδειξη ότι η ανοδική πορεία του μέσου ΙQ έχει φτάσει σε «πλατό» παρουσιάζει την καθιζηση στις ακαδημαϊκές επιδόσεις των μαθητών σε μια σειρά χώρες του δυτικού κόσμου.
Αν και μια συνηθισμένη δικαιολογία είναι τα χαμένα χρόνια του κορονοϊού, τα στοιχεία συνηγορούν στο ότι το καθοδικο σπιράλ είχε ξεκινήσει πολύ πριν. Για παράδειγμα στις ΗΠΑ, οι επιδόσεις των μαθητών στα ετήσια τεστ μαθηματικών και κατανόησης κειμένου, έφτασαν στο «ζενίθ» στις αρχές της δεκαετίας του 2010, κι έκτοτε μένουν στάσιμες ή υποχωρούν.
Διαβάστε περισσότερα εδώ
πηγη in.gr