Μπορεί ο πληθωρισμός να κατέβασε ταχύτητα τον Ιανουάριο και να διαμορφώθηκε στο 3,1% σε ετήσια βάση από 3,5% τον Δεκέμβριο, αλλά οι τιμές των τροφίμων εξακολουθούν να καλπάζουν με πολλαπλάσιο ρυθμό.
Τον περασμένο μήνα ο δείκτης τροφίμων και μη αλκοολούχων ποτών αυξήθηκε κατά 8,3% σε σύγκριση με τον Ιανουάριο του 2023, με την τιμή του ελαιολάδου να έχει εκτοξευθεί κατά 67,4% τους τελευταίους 12 μήνες. Ακολουθούν τα λαχανικά με αύξηση 14,4%, τα φρούτα με 14,2%, ενώ σημαντική αύξηση 14% σημειώνεται στα ασφάλιστρα υγείας αλλά και στα φαρμακευτικά προϊόντα, 12,7%.
«Ανάσα» στα νοικοκυριά δίνουν οι μειωμένες κατά 60% τιμές στο φυσικό αέριο σε σχέση με τον Ιανουάριο του 2023.
Αυξήσεις
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, από τη σύγκριση του γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή του Ιανουαρίου 2024 με τον αντίστοιχο δείκτη του Ιανουαρίου 2023 προέκυψε αύξηση 3,1% έναντι αύξησης 7,0% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2023 με το 2022. Η αύξηση κατά 3,1% οφείλεται στις αυξήσεις των δεικτών κατά:
- 8,3% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αβγά, ελαιόλαδο, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων.
- 2,6% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
- 3,5% στην ομάδα Ενδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
- 1,9% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού.
- 5,7% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικές-οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
- 0,2% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα καύσιμα και λιπαντικά.
- 2,6% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: διαρκή αγαθά αναψυχής.
- 3,5% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δευτεροβάθμιας και τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
- 6,4% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία-κυλικεία.
- 1,7% στην ομάδα Αλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, ασφάλιστρα υγείας, ασφάλιστρα οχημάτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας.
Μείωση
Από τη μείωση του δείκτη κατά:
- 2,7% στην ομάδα Στέγαση, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα.
- 2,2% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.