Το λιπαντικό και η… ύπαρξη του στα σωστά επίπεδα εντός του κινητήρα είναι ζωτικής σημασίας για την υγεία του. Πρέπει όμως εμείς να κάνουμε κάτι γι’ αυτό;
Όλοι γνωρίζουμε την τεράστια σημασία που παίζει το λάδι στη σωστή λειτουργία του κινητήρα του αυτοκινήτου μας και ακόμη περισσότερο στην υγεία και τη μακροζωία του. Ακόμη και οι κινητήρες τελευταίας τεχνολογίας καίνε μια, ιδιαίτερα μικρή είναι η αλήθεια, ποσότητα λαδιού, σημαντικά μικρότερη ακόμη και σε σχέση με το σχετικά πρόσφατο παρελθόν τους. Σε σημείο μάλιστα που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί στις περισσότερες περιπτώσεις ακόμη και αμελητέα. Αυτό οφείλεται και στην εξέλιξη της τεχνολογίας των λιπαντικών και συγκεκριμένα στα πρόσθετα που έχουν, τα οποία αυξάνουν την ζωή του λιπαντικού και την αντοχή του στις υψηλές θερμοκρασίες.
Όσο πιο πίσω πηγαίνουμε στην τεχνολογία των κινητήρων αυξάνεται ανάλογα και λίγο περισσότερο η ποσότητα λαδιού που καίγεται κατά την λειτουργία ενός θερμικού μοτέρ, κάτι που μπορεί να οφείλεται και στις μεγαλύτερες μηχανικές ανοχές μεταξύ των κινούμενων μερών. Εφόσον όμως αυτό βρίσκεται σε φυσιολογικά για την κάθε περίπτωση επίπεδα, εμείς δεν πρέπει να ανησυχούμε.
Για να έχουμε το κεφάλι μας ήσυχο, αυτό που μπορούμε να κάνουμε είναι να ελέγχουμε άνα διαστήματα και μεταξύ των προγραματισμένων σέρβις του αυτοκινήτου μας την ποσότητα του λιπαντικού που υπάρχει στον κινητήρα μας. Αν χρειάζεται, σύμφωνα και με αυτά που θα μας δείξει η μέτρηση που θα κάνουμε, τότε ναι, μπορούμε να συμπληρώσουμε.
Η διαδικασία ελέγχου είναι πολύ εύκολη και μπορεί να την κάνει ο οποιοσδήποτε, άσχετα από το επίπεδο γνώσης τους πάνω στους κινητήρες εσωτερικής καύσης. Οδηγίες για το δικό σας αυτοκίνητο μπορείτε να βρείτε στο εγχειρίδιο του κατασκευαστή που το συνοδεύει. Φροντίστε μόνο, όταν ελέγχετε τη στάθμη του λαδιού στο μοτέρ, αυτό να «πατά» σε επίπεδη επιφάνεια, χωρίς κλίσεις και τα λάδια να έχουν επιστρέψει στο κάρτερ -πραγματοποιείστε τον έλεγχο δέκα περίπου λεπτά αφότου έχετε σταθμεύσει το αυτοκίνητο σας.
Ιδιαίτερα μεγάλη προσοχή θα πρέπει να δώσουμε και κατά τη διαδικασία συμπλήρωσης λαδιού και θα πρέπει απαραίτητα να έχουμε υπόψη μας μερικά πολύ σημαντικά πράγματα.
Αρχικά θα πρέπει να γνωρίζουμε τη μάρκα, τον τύπο (ορυκτέλαιο, ημισυνθετικό ή συνθετικό) αλλά και το ιξώδες του λαδιού που χρησιμοποιεί ήδη ο κινητήρας μας και να συμπληρώνουμε πάντα έχοντας στα χέρια μας ακριβώς το ίδιο λιπαντικό.
Ανάλογα και με αυτά που θα μας δείξει ο δείκτης στάθμης του λιπαντικού, η συμπλήρωση του λαδιού θα πρέπει να γίνεται πάντα σταδιακά. Οι ποσότητες θα πρέπει να είναι πάντα μικρές και μεταξύ κάθε ποσότητας που προσθέτουμε θα πρέπει να ελέγχουμε ξανά τη στάθμη μέχρι να φτάσουμε στο επιθυμητό αποτέλεσμα -ο δείκτης θα πρέπει να μας δείχνει κοντά η και στο πάνω όριο του, αλλά ποτέ πάνω από αυτό.
Και τα SOS…
Η συμπλήρωση λιπαντικού στον κινητήρα μας, όπως είπαμε αν χρειάζεται, σε καμία περίπτωση δεν αντικαθιστά την προγραμματισμένη αλλαγή λαδιών για τον κινητήρα μας κατά την οποία αλλάζει και το φίλτρο του λιπαντικού.
Τα λάδια του αυτοκινήτου μας πρέπει να τα αλλάζουμε πάντα σύμφωνα με τη συντήρηση που υποδεικνύει ο κατασκευαστής. Όσο περνάει ο καιρός, το λάδι χάνει τις ιδιότητες του, ενώ ακόμη μεγαλύτερο ρίσκο για την υγεία του μοτέρ, είναι το φίλτρο λαδιού που γεμίζει σταδιακά με τις ρυπογόνες ουσίες που παράγονται εντός του κινητήρα. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε αυξημένη πίεση στο κύκλωμα λίπανσης και τη σχετική τρόμπα, να μειώσει ταχύτερα τη διάρκεια ζωής τους, αλλά και το να μην φτάνει η απαραίτητη ποσότητα λαδιού εκεί που πρέπει, ακόμη περισσότερο στα κινούμενα μηχανικά μέρη που αναπτύσσουν υψηλές θερμοκρασίες, όπως είναι τα πιστόνια.