Τι ανακοίνωσε ο υπουργός Ανάπτυξης Άδωνις Γεωργιάδης
Το καλάθι του νοικοκυριού, που πλέον μπήκε στην 21η εβδομάδα συνέβαλε σε συνδυασμό με άλλα μέτρα όπως το market pass στη μείωση του πληθωρισμού και ενισχύεται ανά περιόδους με επιπλέον “καλάθια”.
Αυτό ανέφερε ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης ανακοινώνοντας το «Καλάθι του Νονού» που θα ισχύσει από την Τετάρτη 29 Μαρτίου μέχρι τις 15 Απριλίου και θα περιλαμβάνει είδη που σχετίζονται με τα δώρα του Πάσχα (παιχνίδια, σοκολατένια αυγά, λαμπάδες κτλ).
Επίσης, στις 4 Απριλίου θα είναι διαθέσιμο και το «Καλάθι του Πάσχα» που ουσιαστικά αντικαθιστά το «καλάθι της Σαρακοστής» και δημιουργείται για να καλύψει τις ανάγκες των καταναλωτών στις αγορές τροφίμων για το πασχαλινό τους τραπέζι, περιλαμβάνοντας αρνί, τσουρέκια κ.λπ.
Δεν ρίχνει τις τιμές η μείωση του ΦΠΑ
Ο κ. Γεωργιάδης επεσήμανε πως πρόκειται για ένα επιτυχημένο μέτρο που είχε ουσιαστικά αποτελέσματα και τα οποία δεν θα ήταν εφικτά με την μείωση του ΦΠΑ, καθώς, όπως υπογράμμισε, «η μείωση του ΦΠΑ που παραμένει το ζητούμενο για την αντιπολίτευση δεν φέρνει μείωση του πληθωρισμού».
Όπως εξήγησε ο Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, γ.γ. Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή, στην Ισπανία ο ΦΠΑ στα τρόφιμα έπεσε στο 0% από 4% ή 5% ανάλογα με την κατηγορία τροφίμων τους μήνες Ιανουάριο και Φεβρουάριο 2023, ωστόσο στις τιμές των τροφίμων υπήρξε αύξηση 4,5% ενώ στην Ελλάδα που εφαρμόστηκαν μέτρα όπως το καλάθι και το market pass η αντίστοιχη αύξηση ήταν 2,5%.
Έρευνα
Στο πλαίσιο των υπουργικών ανακοινώσεων, παρουσιάστηκε μελέτη που εκπονήθηκε από το Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών και το Πανεπιστήμιο Philips της Κύπρου με θέμα: «Ανάλυση Συμπεριφοράς των Τιμών των Προϊόντων του Καλαθιού του Νοικοκυριού και Σύγκριση αυτών με τα Στοιχεία Τιμών της ΕΛΣΤΑΤ της Περιόδου Ιανουάριος 2022 – Ιανουάριος 2023».
Η συγκεκριμένη έρευνα έγινε ανεξάρτητα και την παρουσίασαν ο καθηγητής του ΕΚΠΑ, Νικόλαος Ηρειώτης και ο πρόεδρος του Philips University, Φίλιππος Κωνσταντίνου.
Σύμφωνα με τα συμπεράσματα της έρευνας, η αξία του καλαθιού όλων των εταιρειών από την 1η εβδομάδα εφαρμογής του έως και την 15η εβδομάδα έχει μειωθεί για όλες τις εταιρείες, με μεγαλύτερη μεταβολή για την περίοδο να είναι -22,18%, ενώ από τις 12 εταιρείες οι 11 είχαν μείωση πάνω από -7% και μία είχε μείωση -3,34%.
Από την έρευνα προέκυψε ότι η λειτουργία του καλαθιού υπήρξε επιτυχής, πως πρόκειται για ένα αποτελεσματικό εργαλείο στα χέρια της πολιτείας το οποίο λειτουργεί υπέρ των καταναλωτών δεν δημιουργεί προβλήματα στην λειτουργία της ελεύθερης οικονομίας ενώ η παρούσα έρευνα επιβεβαιώνει και ενισχύει τα αποτελέσματα της πρώτης που είχε αναδείξει τη θετική συμβολή του καλαθιού του νοικοκυριού στο καταναλωτικό κοινό.
Σύμφωνα με την μελέτη, υπάρχουν βάσιμα στοιχεία ότι μεταξύ των εταιρειών υπήρξε ανταγωνισμός στην αξία καλαθιών που προσέφεραν εβδομαδιαίως, ο οποίος λειτούργησε υπέρ των καταναλωτών. Αυτό συμβαίνει χωρίς να έχει ανακύψει πρόβλημα ανταγωνισμού καθώς, βάσει της ΕΛΣΤΑΤ, οι τιμές του σχετικού δείκτη εμφανίζουν αύξηση στις αξίες των αντίστοιχων αγαθών.
πηγη:in.gr