Νομοθετική ρύθμιση η οποία θα διευκολύνει τη μαζική έκδοση αδειών παραμονής και εργασίας σε εργάτες από το εξωτερικό, που θα κληθούν να καλύψουν τις μεγάλες ανάγκες των δημοσίων έργων εξετάζει η κυβέρνηση. Η πρόταση που εξετάζεται, και όπως είναι φυσικό πάει για μετά τις εκλογές και το επόμενο κυβερνητικό σχήμα, προβλέπει και τη λειτουργία ηλεκτρονικής πλατφόρμας μέσω της οποίας θα κατατίθενται τα αιτήματα των κατασκευαστικών ομίλων για μαζικές προσλήψεις εργαζομένων από το εξωτερικό. Ρόλο στο σχεδιασμό θα έχει και το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας (ΤΕΕ).
«Μηχανικοί για τα έργα θα βρεθούν» λένε στην αγορά κατασκευών. Όμως, «χωρίς την πρόσληψη εργατών από το εξωτερικό τα έργα δεν θα γίνουν ούτε στην ώρα τους, ούτε στο κόστος τους» υποστηρίζουν όσοι προωθούν τη νομοθετική ρύθμιση και άλλα μέτρα που θα διευκολύνουν την προσέλκυση προσωπικού από το εξωτερικό. Το κρίσιμο θέμα, όπως φαίνεται, δεν είναι μόνο η έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού, αλλά και τα πολύ υψηλά μεροκάματα που ισχύουν πλέον στη χώρα μας, ακριβώς λόγω αυτών των ελλείψεων.
Στο τέλος του 2019, οι πέντε μεγαλύτεροι κατασκευαστικοί όμιλοι της χώρας είχαν συνολικό ανεκτέλεστο υπόλοιπο υπογεγραμμένων συμβάσεων που δεν ξεπερνούσε τα πέντε δισ. ευρώ. Σήμερα το ανεκτέλεστο (μαζί με τις προς υπογραφή συμβάσεις σε διαγωνισμούς που έχουν μειοδοτήσει) ξεπερνά τα 12 – 13 δισ. ενώ μέσα στους επόμενους μήνες προβλέπεται πως θα αγγίξει 5 δισ. ευρώ. Πρόκειται για μεγέθη που καταγράφονται για πρώτη φορά στον κατασκευαστικό κλάδο. Μάλιστα ορισμένα έργα πρέπει να ξεκινήσουν φέτος και ήδη υπάρχουν ανησυχίες για καθυστερήσεις λόγω των εκλογών και των ελλείψεων σε προσωπικό, αλλά και των υψηλών τιμών στα υλικά.
Όπως είχε γράψει το powergame.gr, μια μελέτη του ΕΜΠ δείχνει πως για να υλοποιηθούν τα έργα υποδομής θα δημιουργηθούν την επόμενη τριετία περίπου 200.000 θέσεις εργασίας σε ολόκληρη την αλυσίδα παραγωγής, από μηχανικούς μέχρι τεχνίτες για τα έργα και προσωπικό για τους υπόλοιπους κλάδους, από το τσιμέντο και το σκυρόδεμα μέχρι το αλουμίνιο. Σύμφωνα με στοιχεία του ΙΟΒΕ στον ευρύτερο κατασκευαστικό κλάδο (κυρίως στην οικοδομή) δραστηριοποιούνταν το 2008 περίπου 600.000 εργαζόμενοι (οι 397.000 στις τεχνικές εταιρείες), αριθμός που είχε περιοριστεί σε μόλις 280.000 το 2019. Το μερίδιο της απασχόλησης στον κλάδο των κατασκευών μειώθηκε από 8,6% το 2008 σε μόλις 3,8% το 2019, κατάσταση που τώρα πρέπει να αντιστραφεί ταχύτατα.
Το ζήτημα των ελλείψεων σε εργάτες έχει τεθεί σε ανώτατο κυβερνητικό επίπεδο. «Την τριετία της ολυμπιακής προετοιμασίας χρειάστηκαν περίπου 100.000 εργαζόμενοι σε ολόκληρο το οικοσύστημα των κατασκευών, αλλά τώρα χρειαζόμαστε υπερδιπλάσιους για να προχωρήσουν τα μεγάλα έργα» δήλωνε προ μηνών ο επικεφαλής ισχυρού κατασκευαστικού ομίλου. Υπενθυμίζει πως οι Αλβανοί που κυριαρχούσαν στα εργοτάξια εκείνη την περίοδο σήμερα έχουν φύγει στο εξωτερικό ή έχουν μεταπηδήσει σε άλλες δραστηριότητες όπως ο τουρισμός. Στο εξωτερικό έφυγαν και περίπου 80.000 Έλληνες μηχανικοί, λέει το ίδιο στέλεχος του κατασκευαστικού κλάδου, επισημαίνοντας πως «ένας στους τέσσερις έχει πλέον επιστρέψει».
Τα στελέχη του κατασκευαστικού κλάδου υποστηρίζουν πως η Ελλάδα έχει ανταγωνισμό από αρκετές χώρες της Ευρώπης, αλλά και της Μέσης Ανατολής όσον αφορά sτο επιστημονικό προσωπικό αλλά και τους εξειδικευμένους εργάτες. «Έχουν και οι άλλες ευρωπαϊκές χώρες Ταμεία Ανάπτυξης» έλεγχε χαρακτηριστικά πρόσφατα ο επικεφαλής μεγάλης τεχνικής εταιρείας.
Διαβάστε περισσότερα εδώ
πηγη powergame.gr