«Κόφτη» στις προωθητικές ενέργειες μέσω ορισμού ανώτατου ποσοστού όγκου αλλά και αξίας του προϊόντος που θα επιτρέπεται να πωλείται υπό καθεστώς προσφοράς εξετάζει το υπουργείο Ανάπτυξης.
Πρόκειται για μέτρο με το οποίο το υπουργείο έχει τρεις στόχους: πρώτον, οι μειώσεις στις τιμές να έχουν πιο μόνιμο χαρακτήρα, δεύτερον, ο καταναλωτής να μπορεί να κάνει πιο εύκολα σύγκριση τιμών μεταξύ προϊόντων αλλά και μεταξύ αλυσίδων και, τρίτον, να επιτύχει μεγαλύτερη διαφάνεια τόσο στον καθορισμό των τιμών όσο και στις σχέσεις μεταξύ προμηθευτών και λιανεμπόρων. Το εγχείρημα παρουσιάζει αρκετές δυσκολίες, καθώς στην ουσία μοιάζει με το μέτρο των «καθαρών τιμών» που έχει πολλάκις εξαγγελθεί από πολλούς προκατόχους του κ. Σκρέκα, αλλά ποτέ δεν προχώρησε. Ηδη, πάντως, έχουν ξεκινήσει συζητήσεις ανάμεσα στο υπουργείο, στους προμηθευτές και στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Καθημερινής», το βασικό σενάριο που εξετάζει το υπουργείο Ανάπτυξης είναι να ορίσει ένα πλαφόν στον όγκο ενός προϊόντος που μπορεί να τίθεται υπό καθεστώς προωθητικής ενέργειας περίπου στο 30% ετησίως. Ο δεύτερος «κόφτης» που θα μπαίνει, βάσει της νομοθετικής ρύθμισης που επεξεργάζεται το αρμόδιο υπουργείο, είναι στο ποσοστό της αξίας/κόστους της προωθητικής ενέργειας. Εάν, για παράδειγμα, σήμερα το κόστος των προσφορών ανέρχεται στο 30% της αξίας, αυτό νομοθετικά να ανέρχεται μέχρι 10% και το υπόλοιπο να ενσωματώνεται ως μόνιμη μείωση τιμής. Βεβαίως, για να διασφαλισθεί το παραπάνω θα πρέπει να διατηρηθεί ο μηχανισμός του πλαφόν στο μεικτό περιθώριο κέρδους, κάτι που έτσι κι αλλιώς το υπουργείο έχει προαναγγείλει, ενώ αναζητούνται και άλλες δικλίδες ασφαλείας.
Αξίζει να σημειωθεί ότι σήμερα περίπου το 70% σε αξία των πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ πωλείται υπό κάποιο καθεστώς προωθητικής ενέργειας, συμπεριλαμβανομένων και των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, γεγονός που, σύμφωνα με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου, ουσιαστικά οδηγεί σε παραπλάνηση τον καταναλωτή. Ειδικά, μάλιστα, καθώς λίγοι είναι οι καταναλωτές που ελέγχουν την τιμή ανά μονάδα προκειμένου να συγκρίνουν εάν πραγματικά τους συμφέρει να αγοράζουν ένα προϊόν που βρίσκεται σε προσφορά. Μάλιστα οι καταναλωτές, νομίζοντας ότι οι προσφορές π.χ. του τύπου «1+1 δώρο» τους συμφέρουν, φτάνουν συχνά να αγοράζουν μεγαλύτερες ποσότητες από αυτές που πραγματικά χρειάζονται.
Μέσα από τη νομοθέτηση για περιορισμό των προωθητικών ενεργειών το υπουργείο Ανάπτυξης εκτιμά ότι μπορεί να επιφέρει και μεγαλύτερη διαφάνεια στις σχέσεις μεταξύ προμηθευτών και λιανεμπόρων, σχέση στην οποία κεντρικό ρόλο παίζουν τα γνωστά πιστωτικά σημειώματα για τις παροχές και εκπτώσεις των προμηθευτών προς τους λιανεμπόρους. Στην κλαδική έρευνά της για τα σούπερ μάρκετ, η οποία είχε ολοκληρωθεί το 2021, η Επιτροπή Ανταγωνισμού είχε επισημάνει, μεταξύ άλλων, ότι «δεν έχει διασαφηνισθεί κατά πόσον οι εν λόγω ωφέλειες (παροχές – εκπτώσεις των προμηθευτών στις αλυσίδες) μετακυλίονται στους καταναλωτές εν είδει χαμηλότερων τιμών λιανικής που καταβάλλουν, ιδίως εάν συνυπολογιστεί ότι οι εν λόγω εκπτώσεις/παροχές είναι κατά κανόνα μη συστηματικές και ετεροχρονισμένες (δηλ. δεν σχετίζονται με τον χρόνο τιμολόγησης των προϊόντων που αφορούν) και δεν συμπεριλαμβάνονται απευθείας στο κόστος αγοράς κατά τον χρόνο προμήθειας των προϊόντων από τα σούπερ μάρκετ».
ΠΗΓΗ moneyreview.gr