Με αφορμή το επετειακό έτος των 200 χρόνων ο διεθνούς φήμης γλύπτης Νίκος Φλώρος επιστρέφει στην Ελλάδα και παρουσιάζει την έκθεση «Ήρωες από μέταλλο». Η επέτειος των 200 χρόνων από την ελληνική επανάσταση στάθηκε η αφορμή, ο διεθνούς φήμης γλύπτης, Νίκος Φλώρος, να εκθέσει ξανά έργα του στην Ελλάδα, έπειτα από χρόνια επιτυχημένων εκθέσεων σε Ευρώπη, Αμερική και Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και συγκεκριμένα στην Καλαμάτα, παρουσιάζοντας την έκθεση καλλιτεχνημάτων, με τίτλο «Ήρωες από μέταλλο», πλάι στη συλλογή ελληνικών ενδυμασιών ‘Βικτώρια Γ. Καρέλια’.
Έχοντας από νεαρή ηλικία, την ενστικτώδη ανάγκη για καλλιτεχνική έκφραση, ο Νίκος Φλώρος, καταλήγει σήμερα στη γλυπτική, η οποία εδώ και χρόνια μονοπωλεί το ενδιαφέρον του, εμμένοντας πάντοτε στην άποψη πως «Η Τέχνη είναι Μία», ενιαία και αδιάσπαστη, φροντίζοντας να την υπηρετεί ο ίδιος, πάντοτε προσηλωμένος στη βαθύτερη γνώση και εξέλιξή της.
Ο ίδιος προέρχεται από μία οικογένεια επαναστατών και ηρώων. Πρόγονος και συνονόματός του, ήταν ο οπλαρχηγός Νίκος Φλώρος, εκείνος που έπεσε ηρωικά στην μάχη των Αθηνών πολεμώντας για την ανεξαρτησία της Ελλάδας από τον Οθωμανικό ζυγό. Κάθε που, ο Νίκος Φλώρος, ο νεότερος, διαβαίνει το δρόμο της Αθήνας που φέρει το όνομά του, αισθάνεται αληθινό δέος και υπερηφάνεια.
Οι «Ήρωες από Μέταλλο», είναι αποτέλεσμα πολυετούς εργασίας και στοχοπροσήλωσης του καλλιτέχνη. Πρόκειται για μια ιδέα που συνέλαβε τέσσερα χρόνια πριν, η οποία έλαβε σάρκα και οστά τη φετινή χρονιά ορόσημο στην ιστορία της Ελλάδας. Εργαζόμενος σκληρά για τη δημιουργία των εν λόγω έργων, ο ίδιος εξομολογείται ότι τον προβλημάτισαν αρκετά. Διότι οι προσωπικότητες τις οποίες απεικονίζουν είναι υπαρκτές, έχουν ηρωική υπόσταση, και με το πέρασμα των αιώνων μετεξελίσσονται σε Ιδέες. «Καθώς τα έργα αναπαριστούν ήρωες που έχει εξυμνήσει η παγκόσμια κοινότητα, η δουλειά που έπρεπε να κάνω ήταν πολυδιάστατη. Προϋπέθετε ιστορική έρευνα, μελέτη απομνημονευμάτων αλλά και χρόνο. Χρόνο να αφουγκραστώ το χαρακτήρα και τα συναισθήματα αυτών των ηρώων ώστε να τα αποτυπώσω στα έργα μου», εξομολογείται ο καλλιτέχνης.
Η έκθεση περιλαμβάνει μία σειρά έργων – τεραστίων ψηφιδωτών, ήτοι γλυπτών κουστουμιών και πορτραίτων ηρωικών προσωπικοτήτων, υλοποιημένων εξ’ ολοκλήρου από κομμάτια ανακυκλώσιμου αλουμινίου – κουτάκια αναψυκτικών. Η «ιδιαιτερότητα» της τέχνης και τεχνικής του Νίκου Φλώρου, την οποία κατοχύρωσε στη Νέα Υόρκη και πλέον συνιστά την «υπογραφή» του, έγκειται στην πρώτη ύλη και στον τρόπο επεξεργασίας και αξιοποίησης αυτής. Ο καλλιτέχνης συλλέγει κουτάκια αναψυκτικών, μετατρέπει το αλουμίνιο σε ίνες και τις ίνες σε «μεταλλικό ύφασμα». Δεν έχει την πολυτέλεια του έτοιμου υλικού, αντιθέτως το δημιουργεί ο ίδιος από το μηδέν. Πρόκειται για μία διεργασία εξαιρετικά επίπονη και χρονοβόρα την οποία εκπονεί μόνος, από την αρχή ως το τέλος. Τα χρώματα δε, που χρησιμοποιεί, φροντίζει να αντικατοπτρίζουν τη φύση και την υπόσταση του εκάστοτε ιστορικού προσώπου ή αντικειμένου που αναπαριστούν. Ο Νίκος Φλώρος, κατορθώνει με την τέχνη του να προσωποποιεί το άυλο, μεταλλάσσοντας εξονυχιστικά την «ταπεινή» ύλη, σε θροΐζοντα ατλαζωτά υφάσματα, γεμάτα υπέρλαμπρες διαμαντοπελεκητές ψηφίδες.
Εισερχόμενος ο επισκέπτης στο χώρο της έκθεσης, αντικρίζει στον προθάλαμο, τη γλυπτή ενδυμασία της Λασκαρίνας Μπουμπουλίνας, ένα έργο με ύψος κάτι παραπάνω από δυόμιση μέτρα, άκρως επιβλητικό. Στην πρώτη αίθουσα του ισογείου, η Δέσπω Τζαβέλα, δεσπόζει σε ανάγλυφο πορτραίτο ανάμεσα στις παραδοσιακές ενδυμασίες της Πελοποννήσου, τμήμα της μόνιμης συλλογής της έκθεσης της Βικτώρια Καρέλια. Στα δεξιά, η εντυπωσιακή λόγω των φαντασμαγορικών χρωμάτων αλλά και του μεγέθους της (1,90 εκ. ύψος), γλυπτή ενδυμασία της Πανωραίας Χατζηκώνστα, γνωστής και ως «Ψαροκώσταινας», αρχόντισσας από το Αϊβαλί. Από τη συλλογή δεν λείπει – πως θα μπορούσε να λείπει άλλωστε; – η Ελληνική σημαία, που σε αυτή της την αναπαράσταση δεν είναι μόνο γαλανόλευκη. Ο Νίκος Φλώρος προσέθεσε σ’ αυτήν το κόκκινο, ένα χρώμα που την πότισε, αλλά και ξέφτια στο κάτω μέρος της, όπου κάθε ξέφτι συμβολίζει και ένα πλήγμα στη γαλανόλευκη θωριά της. Τέλος, τρία ακόμη έργα που προκαλούν δέος : το ανάγλυφο πορτραίτο του Γέρου του Μοριά καθώς επίσης και εκείνο της Λασκαρίνας Μπουμπουλίνας, έρχονται να σε διαπεράσουν «κοιτάζοντάς σε». Και το αποκορύφωμα : Η Ελευθερία. Η γλυπτή αναπαράσταση αυτής της έννοιας, την οποία διεκδίκησαν αδιαπραγμάτευτα οι πρόγονοί μας. Την ελευθερία που ο καλλιτέχνης, μάς προτρέπει να διεκδικήσουμε κι εμείς.., με κάθε τρόπο!
Η συστέγαση – συνομιλία των έργων του Νίκου Φλώρου, με τις παραδοσιακές ενδυμασίες της μόνιμης συλλογής, είναι κάθε άλλο παρά τυχαία. Πρόκειται για δύο συλλογές καταπληκτικές που συναγωνίζονται σε φαντασμαγορικότητα, μοναδικότητα και ποιότητα ενώ συνάμα συνυπάρχουν αρμονικά και αλληλοσυμπληρώνονται. Η συλλογή ελληνικών ενδυμασιών, αποτελεί έργο ζωής για τη Βικτώρια Καρέλια και ο υπερσύγχρονος χώρος στέγασής της συνιστά τον ιδανικό καμβά για να αναδειχθούν όλα τα έργα. Οι δύο συλλογές έχουν κοινό άξονα την ιστορία και την παράδοση δημιουργώντας μία σύμπνοια πατροπαράδοτου και σύγχρονου, παρελθόντος και παρόντος, υφάσματος και μετάλλου!
Η έκθεση «Ήρωες από Μέταλλο», είναι αφιερωμένη στον προσφάτως εκλιπόντα, συνάδελφο και φίλο του δημιουργού, Δημήτρη Ταλαγάνη. Θα παραμείνει ανοιχτή για το κοινό έως και την 31η Οκτωβρίου 2021, φιλοξενούμενη στο χώρο έκθεσης της συλλογής των ελληνικών ενδυμασιών ‘Βικτώρια Γ. Καρέλια’, στην οδό Σταδίου 64, στην πόλη της Καλαμάτας. Η επιμέλεια της έκθεσης ανήκει στον Αριστοτέλη Καραντή. Υπεύθυνη επικοινωνίας είναι η Γεωργία Κακή, ενώ τα κείμενα του οδηγού υπογράφει η Κατερίνα Κοσκινά.
Καθότι πηγή έμπνευσης για τον Νίκο Φλώρο αποτέλεσε, εκτός των άλλων, ο εθνικός ποιητής της Ρωσίας, Αλεξάντρ Πούσκιν, το Νοέμβριο η συλλογή των έργων θα μεταφερθεί στη Μόσχα και έπειτα στην Αγία Πετρούπολη απ’ όπου και θα ταξιδέψει σε όλον τον κόσμο εξυμνώντας την Ελλάδα, τον ηρωισμό, την επανάσταση και την Ελευθερία!