Η κρίση του κόστους ζωής, το τέλος της οποίας δεν διαφαίνεται στον ορίζοντα, προξενεί κραδασμούς σε όλη την Ευρώπη, ενώ οι επιχειρηματικές κινήσεις στο πεδίο του λιανεμπορίου και των καταναλωτικών ειδών έχουν δραστικά επιβραδυνθεί και μάλιστα, όπως δείχνουν τα δεδομένα, πολύ περισσότερο από ό,τι σε άλλους τομείς. Η εκτίναξη του δείκτη του πληθωρισμού σε πρωτόγνωρα επίπεδα σε όλο τον κόσμο έχει αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι ψωνίζουν, ενώ είναι πολλές οι οικογένειες που στρέφονται σε φθηνότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας αντί για τα βασικά εμπορικά σήματα, όπως των Unilever, Procter & Gamble και Nestle.
Στην Ευρώπη, εν μέσω αβεβαιότητας για τους ομίλους καταναλωτικών αγαθών ευρείας χρήσης και εκείνους του λιανικού εμπορίου, καθώς και με την προοπτική πιθανής ύφεσης, όσοι θέλουν να αγοράσουν και να πουλήσουν μετά δυσκολίας μπορούν να συμφωνήσουν στην αποτίμηση περιουσιακών στοιχείων, σύμφωνα με έξι τραπεζικά στελέχη και δικηγόρους συγχωνεύσεων και εξαγορών σε μεγάλους ομίλους.
«Διαπιστώνουμε ότι πλέον οι άνθρωποι δεν αγοράζουν επώνυμα είδη αλλά προτιμούν την ιδιωτική ετικέτα», δηλώνει ο Γκούσταβ Γκούπτου, διευθύνων σύμβουλος της επενδυτικής τραπεζικής της BNP Paribas, ο οποίος παρέχει στην πελατεία του συμβουλές σχετικά με τα καταναλωτικά είδη, την υγεία και τον τομέα λιανεμπορίου. «Εάν υπάρξει επιβράδυνση από την πλευρά της ζήτησης και τελικώς φθάσουμε σε ύφεση, αυτό μεταφράζεται σε καίριο πλήγμα στην κορυφή και στη βάση των εταιρειών συσκευασμένων καταναλωτικών ειδών, ενώ τελικά και η αποτίμηση των τίτλων τους θα επηρεαστεί», ανέφερε.
Το ποσό που δαπανήθηκε για εξαγορές στο ευρωπαϊκό λιανεμπόριο και στα καταναλωτικά είδη ευρείας χρήσης έχει μειωθεί από τις αρχές του χρόνου μέχρι σήμερα κατά 38% στα 45 δισ. δολάρια σε αντιστοιχία με την ίδια περίοδο πέρυσι, σύμφωνα με στοιχεία της Refinitiv. Συγκριτικά οι εξαγορές και συγχωνεύσεις σε όλους τους κλάδους οικονομικής δραστηριότητας μειώνονται μόνον κατά 4% από την έναρξη του 2022 στα 601 δισ. δολάρια.
«Οι συγχωνεύσεις και οι εξαγορές έχουν επιβραδυνθεί φέτος. Οι μεγαλύτερες στρατηγικές συμφωνίες που έχουν περάσει διά πυρός και σιδήρου, τελικώς προχωρούν, ενώ αντιθέτως κάποιες άλλες που αφορούν επιχειρήσεις μεσαίας κεφαλαιοποίησης, που τις κινούν ιδιωτικά επενδυτικά κεφάλαια, έχουν βρεθεί προ εμποδίων», παρατηρεί ο Ρόμπερτ Πλάουμαν, συνεπικεφαλής του τμήματος επενδυτικής τραπεζικής Ευρώπης, Μ. Ανατολής και Αφρικής της Citi για τον κλάδο καταναλωτικών ειδών. Ο αριθμός των συμφωνιών στο λιανεμπόριο και την κατανάλωση ελαττώθηκε 24% στις 1.074, ενώ αθροιστικά σε όλους τους κλάδους η πτώση είναι της τάξεως του 12% στις 10.425 επιχειρηματικές κινήσεις.
Διαβάστε περισσότερα εδώ
πηγη kathimerini.gr