H μετά την πανδημία οικονομία αρχίζει να παιρνει σάρκα και οστά. Δεκαπέντε μήνες μετά το ξέσπασμα της πανδημίας και τα πρώτα lockdowns, oι οικονομίες επαναλειτουργούν σε ολόκληρο τον πλανήτη και οι εργαζόμενοι επιστρέφουν αργά και σταδιακά στους τόπους εργασίας τους. Οικονομολόγοι κάνουν λόγο για ανάκαμψη, με το αμερικανικό ΑΕΠ να τρέχει με τον ταχύτερο ρυθμό από τη δεκαετία του 1980. Ταυτόχρονα όμως προειδοποιούν και για αλλαγές που πρωταρχικά θα γίνουν πιο αισθητές στη μεγαλύτερη οικονομία του πλανήτη και εν συνεχεία στις υπόλοιπες και καλούν τους πολίτες να προετοιμαστούν για μία «διαφορετική οικονομία».
Πρόσφατα, η γενική διευθύντρια του ΔΝΤ, Κρισταλίνα Γκεοργκίεβα, ανέφερε ότι η μετά την πανδημια οικονομία θα μπορούσε να βελτιωθεί εάν οι διαμορφωτές πολιτικής προετοιμαστούν για ουσιαστικές αλλαγές. “Αυτό δεν σημαίνει μία χειρότερη οικονομία, εάν σκεφθούμε την πρόοδο που έχει επιτευχθεί στον χώρο της εκπαίδευσης, εάν σκεφθούμε την ευελιξία στην αγορά εργασίας και εάν σκεφθούμε από ποιούς τομείς θα μπορούσε να προέλθει η ανάπτυξη”, εξήγησε.
Ενώ η ανάκαμψη των οικονομιών βρίσκεται σε εξέλιξη, οι κάποιες διαρθρωτικές αλλαγές έχουν γίνει ιδιαίτερα αισθητές. Τρεις βασικές αλλαγές στη μεταπανδημική εποχή που θα μπορούσαν να μετατραπούν σε μόνιμες:
1. Η εξ αποστάσεως εργασία γίνεται η νέα νόρμα
Το 71% του εργατικού δυναμικού στις ΗΠΑ εργάστηκε μέσω τηλεργασίας στη διάρκεια της κρίσης της πανδημίας, σύμφωνα με έρευνα της Pew Research σε δείγμα 5.858 Αμερικανών. Το 54% εξ αυτών δηλώνει ότι θέλει να συνεχίσει να εργάζεται από το σπίτι του μετά την πανδημία. Οι μάνατζερ των επιχειρήσεων προετοιμάζονται για το μοντελο της υβριδικής εργασίας. Η στροφή προς τη διάρθρωση της ευέλικτης εργασίας αποτελεί μία “μόνιμη πολιτισμική αλλαγή”, αναφέρει ο εκπρόσωπος στον χώρο του venture capital και επιχειρηματίας Μαρκ Αντρεσεν, ενώ ο διευθύνων σύμβουλος του Facebook, Μάρκ Ζάκερμπεργκ, δήλωσε ότι θα εργάζεται εξ αποστάσεως τουλάχιστον έως το πρώτο εξάμηνο του 2022, καθώς, όπως είπε, “το μοντέλο αυτό τον βοήθησε να γίνει πιο ευτυχισμένος και πιο παραγωγικός στην εργασία”. Το Facebook ανακοίνωσε στους εργαζομένους του τον Ιούνιο ότι θα πρέπει να εργάζονται από το γραφείο μόνο στο 50% του χρόνου εργασίας τους. Και ήταν μία από τις πολλές εταιρείες στον χώρο της τεχνολογίας που προσφέρει στους εργαζομένους της αυτή την επιλογή.
2. Μία σταθερά ακριβή αγορά στέγης
Η στροφή προς την εξ αποστάσεως εργασία κατέστησε ιδιαίτερα ελκυστική την αγορά στέγης, καθώς η εργασία από το σπίτι αύξησε εξαιρετικά τη ζήτηση για κατοικίες τόσο για νεόδμητες όσο και για παλαιές κατασκευές. Η ζήτηση απογειώθηκε ακόμη περισσότερο καθώς τα επιτόκια των ενυπόθηκων στεγαστικών δανείων άγγιξαν ιστορικά χαμηλά στα τέλη του 2020. Επιπλέον, η χρόνια χαμηλή κατασκευαστική δραστηριότητα άφησε την αγορά χωρίς επαρκή προσφορά. Μετά από μήνες αυξημένων πωλήσεων, τα αποθέματα σε κατοικίες μειώθηκαν σε ιστορικά χαμηλά στις ΗΠΑ και οι τιμές αυξήθηκαν με τον ταχύτερο ρυθμό από τα μέσα της δεκαετίας του 2000. Σύμφωνα με την Αμερικανική Ενωση Κτηματομεσιτών, η αγορά χρειάζεται 6,8 εκατ. νέες κατοικίες για να εξισορροπήσει την προσφορά με τη ζήτηση την επόμενη δεκαετία, που σημαίνει ότι η κατασκευαστική δραστηριότητα θα πρέπει να αυξηθεί 27%, κάτι για το οποίο οι οικονομολόγοι δεν είναι και τόσο αισιόδοξοι. Αυτό το χάσμα μεταξύ προσφοράς και ζήτησης αναμένεται ότι θα συνεχίσει να τροφοδοτεί την άνοδο των τιμών και τα επόμενα έτη, σύμφωνα με το Urban Land Institute.
3. Τίθενται εκτός ζήτησης οι θέσεις εργασίας στον τομέα υπηρεσιών
Η πανδημία εξέθεσε τις αδυναμίες του κλάδου υπηρεσιών. Οι εργαζόμενοι είναι περισσότερο εκτεθειμένοι στην Covid-19, oι μισθοί παρέμειναν στάσιμοι και οι συνθήκες στον εργασιακό χώρο των υπηρεσιών λιανεμπορίου και ειδών διατροφής έχουν επιδεινωθεί, καθώς οι επιχειρήσεις προσπάθησαν να κάνουν περισσότερα με λιγότερους εργαζομένους. Οι έρευνες έχουν δείξει ότι οι εργαζόμενοι αναζητούν καλύτερες αμοιβές και συνθήκες. Επιπλέον, οι παραιτήσεις εργαζομένων από το συγκεκριμένο κλάδο ανήλθαν στο ιστορικό υψηλό των 4 εκατ. ατόμων τον Απρίλιο στις ΗΠΑ, με τις περισσότερες εξ αυτών να λαμβάνουν χώρα στο λιανεμπόριο, στον τομέα ειδών διατροφής και στον τομέα φιλοξενίας. Ενδεικτικό το γεγονός ότι εταιρείες όπως Chipottle, McDonald’s, Amazon και Under Armour, έχουν αρχίσει να αυξάνουν τους μισθούς τους τους τελευταίους μήνες προκειμένου να προσελκύσουν νέους εργαζομένους, ενώ άλλες προσφέρουν μπόνους και διάφορα δώρα όπως όργανα γυμναστικής.
πηγη moneyreview.gr – με πληροφορίες από Business Insider