Πιέσεις για να υπάρχει μόνο ένας κυβερνήτης στο πιλοτήριο των επιβατικών τζετ ασκούν οι αεροπορικές σε ολόκληρο τον κόσμο, στο πλαίσιο προσπαθειών για μείωση του κόστους και αποσυμπίεση από τις ελλείψεις προσωπικού.
Σύμφωνα με το Bloomberg, τουλάχιστον 40 χώρες, μεταξύ αυτών η Γερμανία, η Βρετανία και η Νέα Ζηλανδία, ζήτησαν από την αρμόδια αρχή αεροπλοΐας των Ηνωμένων Εθνών να φτιάξει κανόνες ασφαλείας για την πραγματοποίηση πτήσεων με έναν πιλότο. Παράλληλα, η αρμόδια Ευρωπαϊκή Ένωση Ασφαλείας στην Αεροπλοΐα (EASA) συνεργάζεται με εταιρείες κατασκευής αεροσκαφών, ώστε να αποφασίσει πώς θα γίνονται οι πτήσεις με έναν πιλότο και να δημιουργήσει κανόνες για την επίβλεψή τους. Τέτοιου είδους υπηρεσίες αναμένεται να παρέχονται το νωρίτερο από το 2027.
Η πτήση 447 της Air France
Αυτό συνέβη εξάλλου και στην πτήση 447 της Air France από το Ρίο Ντε Τζανέιρο προς το Παρίσι την 1η Ιουνίου του 2009: Όταν οι δύο βοηθητικοί πιλότοι στο πιλοτήριο άρχισαν να λαμβάνουν εσφαλμένα στοιχεία ταχύτητας, κατά πάσα πιθανότητα από παγωμένους αισθητήρες στο εξωτερικό του αεροσκάφους, ο κυβερνήτης ξεκουραζόταν στην καμπίνα. Στα 90 δευτερόλεπτα που χρειάστηκαν για να μπει στο πιλοτήριο, η κατάσταση δεν μπορούσε να αλλάξει. Μέσα σε τρία λεπτά, το αεροπλάνο είχε πέσει στο νερό από τα 35.000 πόδια, σκοτώνοντας 228 άτομα.
Πώς θα γίνουν οι αλλαγές
Επί δεκαετίες, ο κλάδος της αεροπορίας κινείται προς τη μείωση των ατόμων στο πιλοτήριο, αναπληρώνοντάς τους με τεχνολογικά εργαλεία. Ενδεικτικά, τη δεκαετία του 1950 στα πιλοτήρια υπήρχε συνήθως ένας κυβερνήτης, ο πρώτος συγκυβερνήτης, ένας μηχανικός αεροσκαφών, ένας πλοηγός και ένας διαχειριστής επικοινωνιών. Χάρη στην ανάπτυξη της τεχνολογίας, οι τρεις τελευταίες θέσεις καταργήθηκαν.
«Ενδεχομένως αφαιρούμε το τελευταίο περιττό άτομο στο πιλοτήριο», δήλωσε η Τζάνετ Νορτκόουτ, επικεφαλής επικοινωνιών της EASA. Βέβαια, η προϋπόθεση για λήψη τέτοιου είδους μέτρου είναι η πτήση με έναν πιλότο να είναι εξίσου ή και περισσότερο ασφαλής σε σχέση με την πτήση με δύο συγκυβερνήτες.
Θέμα ψυχολογίας
«Τα ψυχολογικά εμπόδια είναι κατά πάσα πιθανότητα μεγαλύτερα από τα τεχνολογικά εμπόδια», δήλωσε ο Αλεξάντερ Φέλντμαν, πρόεδρος της Boeing στην Νοτιοανατολική Ασία. Στο πλαίσιο συνεδρίου του Bloomberg ο ίδιος τόνισε: «Υπάρχει η τεχνολογία για να στηρίξει πτήση με έναν πιλότο, αλλά στην πραγματικότητα μας αφορά να αισθάνονται άνετα οι ρυθμιστικές αρχές και το κοινό».
Στα πρώτα δοκιμαστικά αναμένεται να εξεταστεί η πτήση με έναν άτομο όταν το αεροσκάφος βρίσκεται στη φάση της πλοήγησης, που απαιτεί λιγότερες ενέργειες σε σχέση με την απογείωση και την προσγείωση. Ο ένας πιλότος θα έχει δηλαδή τη δυνατότητα να ξεκουράζεται στην καμπίνα, αντί να βρίσκεται πάνω από τα χειριστήρια. Έτσι, θα μπορούσαν να γίνονται μεγάλες πτήσεις με δύο άτομα, χωρίς να απαιτείται και τρίτος συγκυβερνήτης.
Πηγή: moneyreview.gr με πληροφορίες από Bloomberg