Παρασκευή
13
Δεκέμβριος
TOP

Τέμπη: 1.319.000 φωνές ξεσκεπάζουν την «κυβερνητική διαδικασία, παρωδία» – Τα πορίσματα των κομμάτων

Μάρτιος 2024: Κατατέθηκαν τα πορίσματα των κοινοβουλευτικών κομμάτων για το δυστύχημα στα Τέμπη, χωρίς εκπλήξεις. Καταπέλτης ο Σύλλογος Πληγέντων Δυστυχήματος. «Λάδι» βγάζουν στη Ν.Δ. τον Κώστα Αχ. Καραμανλή.

Στη δημοσιότητα δόθηκαν τα πορίσματα των κομμάτων για το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα με την αντιπολίτευση να βλέπει συγκάλυψη των κυβερνητικών ευθυνών και να ζητά τη σύσταση προανακριτικής επιτροπής. Τα συμπεράσματα των βουλευτών της Νέας Δημοκρατίας που βγάζουν «λάδι» τον Κώστα Αχ. Καραμανλή και οι φωνές των 1.319.000 πολιτών που παλεύουν για Δικαιοσύνη.

Με τις εργασίες της Εξεταστικής Επιτροπής για τη διερεύνηση του δυστυχήματος των Τεμπών να κλείνει άρον άρον με απόφαση της πλειοψηφίας και τη δικογραφία από την Εισαγγελία Λάρισας να φτάνει ελλιπείς στα μέλης της Επιτροπής αυτό που είχε απομείνει για να πέσει αυλαία σε άλλη μια μάλλον -μάλλον- μάχη «πολιτικής επιβίωσης» ήταν η κατάθεση των πορισμάτων.

Η κυβερνητική παράταξη δεν εντοπίζει καμία ποινική ευθύνη και ρίχνει το «ανάθεμα»… στον μοιραίο σταθμάρχη και τους νεκρούς μηχανοδηγούς

Η προθεσμία έληξε στις 10 Μαρτίου με σύσσωμη την αντιπολίτευση να βλέπει συγκάλυψη κυβερνητικών ευθυνών για το δυστύχημα και την κυβερνητική παράταξη να μην εντοπίζει καμία ποινική ευθύνη και το «ανάθεμα»… πέφτει στον μοιραίο σταθμάρχη και τους νεκρούς μηχανοδηγούς. Στα συμπεράσματα της Ν.Δ. δεν υπάρχουν ευθύνες του Κώστα Αχ. Καραμανλή ενώ επιρρίπτονται ευθύνες στη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, καθώς και στην Hellenic Train.

«Χιλιοπαιγμένη τραγωδία»

H μοιραία σύγκρουση των δυο αμαξοστοιχιών στα Τέμπη, Τετάρτη 1 Μαρτίου 2023

Έχοντας ολοκληρωμένη εικόνα για τα πορίσματα των κομμάτων, ο Σύλλογος «Τέμπη 2023» επικρίνει την κυβερνητική πλειοψηφία γιατί δεν επέδειξε καμία διάθεση «για πραγματική έρευνα και ανάδειξη της αλήθειας», ενώ χαρακτηρίζει πρόχειρη και βιαστική την δουλειά.

«Έκλεισε κακήν κακώς τις εργασίες της η εξεταστική επιτροπή. Χωρίς ολοκληρωμένη δικογραφία. Χωρίς καταθέσεις βασικών μαρτύρων» σημειώνουν εισαγωγικά και εστιάζουν στην κυβερνητική διαδικασία που, όπως λένε, κατάντησε παρωδία, προσβολή για την νοημοσύνη μας, ύβρις για τους νεκρούς μας.

Κρίνει πως υπήρξε «προστασία στον υπόλογο υπουργό, με κάθε τρόπο» σε μια «χιλιοπαιγμένη τραγωδία» με «16 βουλευτές της κυβερνητικής πλειοψηφίας απέναντι σε 1.319.000 χιλιάδες πολίτες που ζητούν άρση ασυλίας».

Σε μια Δημοκρατική χώρα, θα ήταν άραγε σεβαστό το αίτημα των πολιτών και σε ένα Κράτος Δικαίου, οι βουλευτές θα ασκούσαν δικαστική εξουσία και μάλιστα εμφανούς υπόθαλψης, αδιαφορώντας και απαξιώνοντας τον θεσμό της Δικαιοσύνης, αναρωτιούνται ρητορικά εκφράζοντας τη βεβαιότητα πως «αυτή τη φορά τα ερωτήματα θα απαντηθούν».

«Ο πρωθυπουργός, φέρει βαρύτατες ευθύνες για την απώλεια 57 ανθρώπων»

Τα πρώτα λεπτά από το τραγικό δυστύχημα.

«Η απελπισμένη προσπάθεια του Κυριάκου Μητσοτάκη να συγκαλύψει το έγκλημα των Τεμπών οδηγεί στο πρόωρο κλείσιμο των εργασιών της εξεταστικής επιτροπής της Βουλής. Ο πρωθυπουργός, που φέρει βαρύτατες ευθύνες για την απώλεια 57 ανθρώπων που χάθηκαν επειδή δεν υπήρχε σύστημα σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης, γίνεται τώρα προσωπικά υπεύθυνος και για την προσπάθεια  συγκάλυψης του εγκλήματος», αναφέρει ο ΣΥΡΙΖΑ σε ανακοίνωσή του.

Σημειώνει πως «είναι φανερό από τα στοιχεία που έχουν ήδη προκύψει αλλά και από αυτά που αποκρύπτονται με ευθύνη της κυβέρνησης Μητσοτάκη, ότι η Εξεταστική Επιτροπή θα έπρεπε να οδηγήσει σε προανακριτική».

Στο πόρισμά τους, που κατέθεσαν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, αναφέρονται σε μια διαρκή προσπάθεια της κυβέρνησης για συγκάλυψη του δυστυχήματος των Τεμπών, και πολιτικής επιβίωσης κάποιων και τονίζουν ότι το δυστύχημα δεν θα είχε συμβεί πιθανά αν είχε υλοποιηθεί η Σύμβαση 717, ότι το έγκλημα θα είχε αποφευχθεί εάν η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είχε καθορίσει και εφαρμόσει τα ελάχιστα επίπεδα ασφάλειας, σύμφωνα με τους επιβεβλημένους Εθνικούς Κανόνες Ασφάλειας και εάν η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είχε προβεί σε άμεσες διορθωτικές αποφάσεις μετά την καταστροφή του παλαιού συστήματος τηλεδιοίκησης στην Ζάχαρη Λάρισας.

Σημειώνουν ότι «ότι δεν πρόκειται περί «ανθρώπινου σφάλματος» και μόνο» και εντοπίζουν «ποινικές ευθύνες του κ. Καραμανλή Κωνσταντίνου του Αχιλλέως, του Καραγιάννη Γεωργίου του Χρήστου (τότε Υφυπουργού Υποδομών) και κ. Τριαντόπουλου Χρήστου του  Γεωργίου» μιλώντας «για την ανάγκη ποινικής διερεύνησης για την μη υλοποίηση της σύμβασης 717/2014» και «προτείνει την πλέον ξεκάθαρη και έντιμη πρόταση: Η Εξεταστική επιτροπή με ερμηνευτική Δήλωση να διευκρινίσει την θέση της, ότι για τα εγκλήματα τελούμενα δια παραλείψεως κατά την άσκηση των υπουργικών καθηκόντων, αρμόδια είναι η τακτική Δικαιοσύνη, καθώς σε ό,τι αφορά το άρθρο 86 Συντάγματος και το προστατευτικό πλέγμα για τις πράξεις, που εκτελούνται κατά την ενάσκηση των υπουργικών καθηκόντων ΔΕΝ προκύπτει ότι συμπεριλαμβάνεται και η παράλειψη εκτέλεσης οφειλόμενης νόμιμης ενέργειας».

Δεν κατέθεσε πόρισμα το ΠΑΣΟΚ

Μια άμορφη μάζα σιδερικών

Αδυναμία κατάθεσης ολοκληρωμένου πορίσματος για τα Τέμπη από το ΠΑΣΟΚ που ζητά τη μετατροπή της εξεταστικής επιτροπής για τη «διερεύνηση του εγκλήματος των Τεμπών» σε προανακριτική επιτροπή.

Την πρόταση καταθέτουν οι βουλευτές του κόμματος της Χαριλάου Τρικούπη: Μ. Αποστολάκη, Γ. Νικητιάδης και Απ. Πάνας και εξηγούν γιατί θεωρούν αδύνατη την έκδοση ολοκληρωμένου πορίσματος: «Oύτε το σύνολο της δικογραφίας παραλάβαμε, ούτε ουσιώδεις μάρτυρες εξετάσθηκαν. Αυτή υπήρξε από την αρχή η επιδίωξη της κυβερνητικής πλειοψηφίας», σημειώνουν.

Τονίζουν επίσης ότι «η κυβερνητική επιλογή για συγκάλυψη, μέσω της μη ουσιαστικής διερεύνησης της υπόθεσης και ιδίως του ενδεχομένου ύπαρξης ποινικών ευθυνών σε πολιτικά πρόσωπα δεν είναι δυνατόν να γίνει αποδεκτή όχι από μόνο από το ΠΑΣΟΚ, αλλά πρωτίστως από την κοινωνία η οποία απαιτεί να χυθεί φως στην υπόθεση και να αποδοθούν ευθύνες όσο ψηλά και να βρίσκονται αυτές».

Σύμφωνα με τους βουλευτές του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής (που μετέχουν στην εξεταστική) επιβάλλεται η περαιτέρω ποινική διερεύνηση της υπόθεσης για τους δύο αρμόδιους υπουργούς Μεταφορών και Υποδομών των κυβερνήσεων ΣΥΡΙΖΑ και Νέας Δημοκρατίας, «οι οποίοι φέρουν την ευθύνη για τη μη ολοκλήρωση των εργασιών της επίδικης σύμβασης 717/2014, η οποία τελεί σε άμεση αιτιώδη συνάφεια με το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών [..] Έχει ήδη προκύψει ότι εάν το σύστημα σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης είχε παραδοθεί μέσα στην αποκλειστική προθεσμία, που η σύμβαση είχε προβλέψει, και σε κάθε περίπτωση λειτουργούσε στις 28/2/2023, το δυστύχημα μετά βεβαιότητας δεν θα συνέβαινε, καθώς η χρήση και λειτουργία όλων των εν λόγω συστημάτων θα απέτρεπε τη σύγκρουση, ακινητοποιώντας τις αμαξοστοιχίες είτε μέσω του συστήματος ETCS, είτε ταυτόχρονα μέσω της λειτουργίας της τηλεδιοίκησης ΚΕΚ Λάρισας, της αμφίδρομης σηματοδότησης της γραμμής και του συστήματος GSMR».

«Δε δόθηκαν απαντήσεις»

Την περαιτέρω διερεύνηση του εγκλήματος των Τεμπών, με τη σύσταση προανακριτικής επιτροπής της Βουλής για τη διερεύνηση τυχόν εγκλημάτων που έχει τελέσει κατά την άσκηση των καθηκόντων του ο πρώην Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κωνσταντίνος Αχ. Καραμανλής, προτείνει στο πόρισμά της στην εξεταστική επιτροπή για τα Τέμπη και η Νέα Αριστερά μέσω της βουλεύτριας Φλώρινας, Πέτης Πέρκας.

Σε δήλωσή της, σημειώνει ότι «δεν αρνηθήκαμε το κοινό πόρισμα. Αντιθέτως δηλώσαμε ότι είμαστε θετικοί σε κοινό πόρισμα των Κοινοβουλευτικών Ομάδων (Κ.Ο.) πλην ακροδεξιάς (…)».

Το πόρισμα της Νέας Αριστεράς καταλήγει σε 15 συμπεράσματα με το τελευταίο να διαπιστώνει πως «κατά τη διάρκεια των συνεδριάσεων της Εξεταστικής Επιτροπής, δε δόθηκαν απαντήσεις, αφού η συγκάλυψη, η σύγχυση και ο αποπροσανατολισμός, ήταν εξαρχής η πρόθεση της κυβερνητικής πλειοψηφίας».

«Ποινικές ευθύνες πολιτικών προσώπων»

Ο ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ Δημήτρης Κουτσούμπας, επικεφαλής αντιπροσωπείας του Κόμματος, συναντήθηκε με την Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, Γεωργία Αδειλίνη, προκειμένου να της επιδώσει το Πόρισμα της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΚΚΕ.

Πρώτο το ΚΚΕ, στις 8 Μαρτίου, κατέθεσε το δικό του πόρισμα, το οποίο ο Δημήτρης Κουτσούμπας παρέδωσε και στην Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, Γεωργία Αδειλίνη.

Σε αυτό γίνεται λόγος για ποινικές ευθύνες πολιτικών προσώπων για τα αδικήματα της δια παραλείψεως διατάραξης της ασφάλειας των σιδηροδρομικών συγκοινωνιών, της θανατηφόρας έκθεσης και της παράβασης καθήκοντος.

«Θεωρούμε ότι υπάρχουν βάσιμες ενδείξεις, ότι υπάρχουν και νέα στοιχεία σε αυτό το πόρισμα καταγεγραμμένα, τα οποία αποδεικνύουν εκτός από πολιτικές, ποινικές κυρίως ευθύνες υπουργών της σημερινής κυβέρνησης, προηγούμενων κυβερνήσεων, αλλά και άλλων προσώπων, τα οποία πρέπει να διερευνηθούν», ανέφερε ο Δημήτρης Κουτσούμπας.

«Ο Γενικός Κανονισμός Κινήσεως παραβιάστηκε»

«Εάν είχαν τηρηθεί απαρέγκλιτα οι κανόνες του Γενικού Κανονισμού Κινήσεως το δυστύχημα δεν θα είχε συμβεί» υποστηρίζει στο πόρισμά της η κοινοβουλευτική πλειοψηφία, δηλαδή η Νέα Δημοκρατία, στην Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής «για τη διερεύνηση του εγκλήματος των Τεμπών».

«Το βασικό συμπέρασμα που προκύπτει από το σύνολο των δεδομένων είναι ότι ο Γενικός Κανονισμός Κινήσεως παραβιάστηκε επτά φορές με αποτέλεσμα να σημειωθεί το τραγικό δυστύχημα» επισημαίνουν οι βουλευτές της ΝΔ στο πόρισμά τους που κατέθεσαν.

Ο Κώστας Αχ. Καραμανλής στον τόπο του δυστυχήματος.

Μεταξύ άλλων στο κυβερνών κόμμα καταλήγουν πως:

«ο σταθμάρχης Λάρισας ΔΕΝ χρησιμοποίησε τον απολύτως λειτουργικό πίνακα τηλεχειρισμού για να κάνει αυτόματη χάραξη διαδρομής, αλλά έβαλε τη μοιραία αμαξοστοιχία ανάποδα στη γραμμή καθόδου

ο σταθμάρχης Λάρισας ΔΕΝ παρακολουθούσε τον πίνακα τηλεχειρισμού, όπου ήταν συνεχώς ευκρινής η εσφαλμένη αλλαγή τροχιάς

ο σταθμάρχης Λάρισας ΔΕΝ ενημέρωσε τον μηχανοδηγό με την παράδοση σε αυτόν του εντύπου 1001, το οποίο απαιτείται σε κάθε περίπτωση ανωμαλίας ή κινδύνου στην γραμμή

οι μηχανοδηγοί της μοιραίας αμαξοστοιχίας IC62 εισήλθαν σε γραμμή καθόδου ΧΩΡΙΣ έντυπο 1001

οι μηχανοδηγοί ΔΕΝ ακινητοποίησαν το τρένο ως όφειλαν

οι μηχανοδηγοί ΔΕΝ επικοινώνησαν με τον σταθμάρχη Λάρισας για να διευκρινίσουν ότι η αμαξοστοιχία έχει μπει ανάποδα στη γραμμή καθόδου

οι μηχανοδηγοί ΔΕΝ έκαναν αναγγελία αναφορικά με τη θέση της αμαξοστοιχίας καθώς περνούσαν από τους ενδιάμεσους σταθμούς».

Πηγή: in.gr