Σημαντικό επενδυτικό ενδιαφέρον έχει εκδηλωθεί μέχρι σήμερα για τα αρδευτικά έργα μέσω ΣΔΙΤ, που περιλαμβάνονται στην πρώτη δέσμη του προγράμματος «Υδωρ 2.0», συνολικού ύψους 800 εκατ. ευρώ. Πριν από μερικές ημέρες ολοκληρώθηκε η διαδικασία αξιολόγησης της εκδήλωσης ενδιαφέροντος που είχε γίνει για τρία έργα, συνολικού ύψους της τάξεως των 500 εκατ. ευρώ.
Ειδικότερα, στη δεύτερη φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας προκρίθηκαν ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, οι κοινοπραξίες της Ακτωρ Παραχωρήσεις με την Intrakat, της Μυτιληναίος με τη Μεσόγειος και το σχήμα των εταιρειών Thalis – Αβαξ – Γκολιόπουλος. Οι παραπάνω όμιλοι θα συμμετάσχουν στη διαδικασία σχεδιασμού των επιμέρους τεχνικών παραμέτρων των έργων, καταθέτοντας και τις δικές τους προτάσεις και λύσεις. Το μεγαλύτερο από τα έργα αφορά εκείνο της μεταφοράς νερού από τον ποταμό Νέστο στην πεδιάδα της Ξάνθης, καθώς η αξία της σύμβασης υπολογίζεται σε 210,2 εκατ. ευρώ. Επιπλέον 154,1 εκατ. ευρώ αφορούν το έργο «Αγωγοί μεταφοράς, δίκτυο άρδευσης και συνοδά έργα στην Π.Ε. Πέλλας (Αλμωπαίος)», ενώ 132,92 εκατ. ευρώ είναι η αξία της σύμβασης για το έργο «Αρδευτικό δίκτυο Υπέρειας Ν. Λάρισας – Ορφανών Ν. Καρδίτσας».
Αυτά τα δύο έργα διεκδικούνται από την κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Χρ. Δ. Κωνσταντινίδης, το σχήμα Μυτιληναίος – Intrakat – Μεσόγειος και την κοινοπραξία Αβαξ – Ακτωρ Παραχωρήσεις. Σημειωτέον ότι το 30% του κόστους θα καλυφθεί από κεφάλαια του Ταμείου Ανάκαμψης, γεγονός που λειτουργεί υπέρ της επιτάχυνσης της συμβασιοποίησης των εν λόγω έργων ώστε να μη χαθούν πολύτιμα κονδύλια.
Συνολικά δρομολογούνται 21 αρδευτικά έργα, στο πλαίσιο του προγράμματος «Υδωρ 2.0». Πρόκειται για έργα ύψους 1,63 δισ. ευρώ, με τη χρηματοδότηση να προέρχεται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, το Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης και το Ταμείο Ανάκαμψης. Θα υλοποιηθούν μέσω ΣΔΙΤ, με τους ιδιώτες να αναλαμβάνουν τη διαχείριση για τα επόμενα 25 χρόνια. Από αυτά τα έργα θα αρδεύονται 1,3 εκατ. στρέμματα αγροτικής γης.
Εκτός από τα έργα του προγράμματος «Υδωρ 2.0», μέσω ΣΔΙΤ προωθούνται επίσης το έργο του φράγματος Ενιπέα στα Φάρσαλα (230 εκατ. ευρώ), αλλά και εκείνο του φράγματος Χαβρία στη Χαλκιδική (106 εκατ. ευρώ).
Το πρώτο διεκδικείται από τα σχήματα Ακτωρ Παραχωρήσεις – Αβαξ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Χρ. Δ. Κωνσταντινίδης και Intrakat – Μυτιληναίος – Μεσόγειος. Ωστόσο, για το φράγμα Χαβρία δεν κατατέθηκε τελικά καμία δεσμευτική προσφορά, παρότι είχαν δοθεί συνολικά τέσσερις παρατάσεις.
Στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού συμμετείχαν τα σχήματα Intrakat – Suez Eau France – ΕΥΑΘ Υπηρεσίες, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Χρ. Δ. Κωνσταντινίδης και η Ακτωρ Παραχωρήσεις. Ως βασικός λόγος θεωρείται ο χαμηλός προϋπολογισμός του έργου, ο οποίος δεν ανταποκρίνεται στην αύξηση του κατασκευαστικού κόστους που έχει μεσολαβήσει από την αρχική προκήρυξη του έργου και δυσκολεύει τη χρηματοδοσιμότητά του.
Πηγή: kathimerini.gr