Η άμμος στην κλεψύδρα για το άνοιγμα του τουρισμού έχει αρχίσει να τελειώνει. Το επόμενο Σάββατο είναι προγραμματισμένη η επίσημη πρεμιέρα. Και μπορεί να μην αναμένονται ορδές ξένων τουριστών, ωστόσο αυτό δεν σημαίνει σε καμία περίπτωση πως οι παράγοντες του κλάδου παίρνουν το πράγμα αψήφιστα.
Το αντίθετο μάλιστα. Ο πήχης για τον τουρισμό παραμένει ψηλά με όπλα το πρόγραμμα εμβολιασμού που τρέχει με ιδιαίτερα υψηλούς ρυθμούς, ενώ οι προσδοκίες είναι ακόμη μεγαλύτερες. Στόχος είναι να σταλεί ένα ισχυρό μήνυμα προς πάσα κατεύθυνση, ότι η Ελλάδα είναι ένας από τους πλέον ασφαλείς προορισμούς.
Ο πήχης είναι ψηλά τόσο ως προς τις αφίξεις όσο και ως προς τις τουριστικές εισπράξεις, που πέρυσι υποχώρησαν στα 4,3 δισ. ευρώ, έναντι 18,1 δισ. ευρώ το 2019. Στο χειρότερο σενάριο εκτιμάται ότι τα έσοδα θα προσεγγίσουν το 40% αυτών του 2019, από 25% το 2020.
Ο υπουργός Τουρισμού Χάρης Θεοχάρης επέστρεψε από το ταξίδι του στις ΗΠΑ και στο Μεξικό έχοντας καταγράψει «αισιόδοξα μηνύματα». Σύμφωνα με το υπουργείο Τουρισμού, από τις επαφές υψηλού επιπέδου που είχε ο υπουργός με παράγοντες της παγκόσμιας τουριστικής αγοράς (αεροπορικές εταιρείες, ξενοδοχειακούς ομίλους, tour operators κλπ.), επιβεβαιώθηκε το έντονο ενδιαφέρον του αμερικανικού κοινού για την Ελλάδα. Επιπλέον σε επαφές που είχε με ανώτατα στελέχη των αεροπορικών εταιρειών Delta, American και United Airlines επισφραγίστηκε ότι οι τρεις αμερικανικοί αερομεταφορείς, βάσει και των μέχρι στιγμής καταγεγραμμένων κρατήσεων, εκτιμούν ότι οι απευθείας πτήσεις προς την Ελλάδα θα έχουν μεγάλη ζήτηση στους επόμενους μήνες.
Η πορεία της πανδημίας θα είναι το κλειδί σε αυτή την ιδιότυπη μάχη, που δοθεί όχι μόνο με τους ανταγωνιστές, αλλά κυρίως με την διάθεση που θα δείξουν οι εν δυνάμει τουρίστες να κάνουν εφέτος διακοπές.
Τα ισχυρά όπλα της Ελλάδος, είναι η καλή συμπεριφορά που έδειξε απέναντι στην πανδημία, κυρίως στο πρώτο κύμα, αλλά και προτίμηση, που δείχνουν με βάση τις έρευνες, οι τουρίστες την χώρα μας, που την κατατάσσουν πολύ ψηλά στην σχετική λίστα.
Μένει να δούμε βέβαια ποιοι θα είναι αυτοί και κυρίως πόσοι, που θα κάνουν πράξη την προτίμησή τους αυτή.
Ο υπουργός Τουρισμού έχει κάνει πραγματικά εφέτος, πολύ καλή δουλειά και σε ένα βαθμό κάλυψε τις αστοχίες που υπήρξαν πέρυσι. Τις ανακοινώσεις για το άνοιγμα του τουρισμού τις έκανε στην Διεθνή Τουριστική Έκθεση, ITB του Βερολίνου.
Εν συνεχεία ο υπουργός και στελέχη της κυβέρνησης πραγματοποίησαν σειρά επισκέψεων σε ξένες χώρες για την επίτευξη διμερών συμφωνιών. Όπως ήταν φυσικό ψηλά στις προτιμήσεις της ελληνική κυβέρνησης, υπήρξαν χώρες οι οποίες έχουν προχωρήσει σημαντικά στο κομμάτι του εμβολισμού, όπως για παράδειγμα η Αγγλία, το Ισραήλ κ.λπ.
Βαρύτητα δόθηκε βέβαια και σε χώρες, που αποτελούν παραδοσιακούς πελάτες της τουριστική βιομηχανίας, όπως η ΗΠΑ η Ρωσία, η Γερμανία, η Γαλλία, οι χώρες της Βαλκανικής κ.α. Εκεί η Ελλάδα προσπάθησε να αποσπάσει υποσχέσεις για στήριξη, με την τήρηση όμως όλων των κανόνων και το πρωτοκόλλων.
Οι κανόνες είναι σαφείς. Οι τουρίστες θα μπορούν να επισκεφτούν την χώρα μας με την προϋπόθεση του εμβολιασμού ή της φυσικής ανοσίας ή του αρνητικού PCR τεστ 72 ώρες πριν ταξιδέψουν έχουν αυξηθεί.
Πλέον δεν υπάρχει η υποχρέωση της 7ήμερης καραντίνας για όσους θέλουν να ταξιδέψουν στην Ελλάδα και είναι μόνιμοι κάτοικοι, των χωρών της Ε.Ε, της Συνθήκης Σένγκεν, του Ην. Βασιλείου, των ΗΠΑ, των ΗΑΕ, της Σερβίας, του Ισραήλ, της Αυστραλίας, της Νέας Ζηλανδίας, της Νότιας Κορέας, της Ταϊλάνδης, της Ρουάντα, της Ρωσίας και της Σιγκαπούρης.
Βέβαια να σημειωθεί ότι εκτός των παραπάνω, σημαντικό ρολό θα παίξει και η κατάσταση που θα υπάρξει σε επίπεδο ανταγωνισμού.
Σύμφωνα με μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ, προ κορονοϊού σε διεθνές επίπεδο, βασική ανταγωνίστρια χώρα στον τουρισμό για την Ελλάδα, ήταν η Ισπανία με το 34% των χρηστών που αναζητούσαν πληροφορίες για έναν ελληνικό προορισμό να εξετάζουν ως εναλλακτικές επιλογές ισπανικούς προορισμούς.
Στη δεύτερη θέση μεταξύ των ανταγωνιστών της Ελλάδας, βρισκόταν η Ιταλία, καθώς το 19% των χρηστών που αναζητούσαν πληροφορίες για έναν ελληνικό προορισμό, εξέταζαν ως εναλλακτικές λύσεις ιταλικούς προορισμούς και στην τρίτη θέση βρισκόταν η Πορτογαλία. Χαμηλό βαθμό ανταγωνιστικότητας σε σχέση με την Ελλάδα, εμφάνιζε στην ίδια μελέτη η Τουρκία, καθώς μόνο το 4% των χρηστών που έψαξε για έναν ελληνικό προορισμό αναζητούσε ως εναλλακτική λύση για τις διακοπές του προορισμούς στην Τουρκία, κάτι που φαίνεται να διαφοροποιήθηκε λόγω συνθηκών.