Κατά 20% υπολογίζεται ότι αυξήθηκαν οι πωλήσεις των ηλεκτρονικών φαρμακείων το πρώτο εξάμηνο του 2021 στην Ελλάδα σε σύγκριση με το α’ εξάμηνο του 2020, καθώς οι καταναλωτές -λόγω και του lockdown στο υπόλοιπο λιανεμπόριο από τα τέλη Ιανουαρίου έως τις αρχές Απριλίου- στράφηκαν για κάποια προϊόντα και σε αυτό το κανάλι.
Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της Convert Group, ο τζίρος των ηλεκτρονικών φαρμακείων κατά το πρώτο εξάμηνο της τρέχουσας χρονιάς υπολογίζεται σε 123,5 εκατ. ευρώ. Υπενθυμίζεται ότι ολόκληρο το 2020 ο τζίρος των ηλεκτρονικών φαρμακείων είχε διαμορφωθεί σε 223,2 εκατ. ευρώ, ενώ προ πανδημίας, το 2019, ήταν κάτω από τα 200 εκατ. ευρώ και συγκεκριμένα στα 188,3 εκατ. ευρώ. Αξίζει να σημειωθεί ότι στο δείγμα των φαρμακείων που μετρά η Convert Group βάσει του εργαλείου eRetail Audit (το οποίο περιλαμβάνει φαρμακεία που πραγματοποιούν το 64% του συνολικού τζίρου) η αύξηση πωλήσεων στο πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους σε σύγκριση με το αντίστοιχο εξάμηνο του 2020 είναι ακόμη μεγαλύτερη, της τάξης του 33%.
Αυτό που προκύπτει από την έρευνα είναι ότι τη μάχη των μεριδίων κερδίζουν τα μεγαλύτερα ηλεκτρονικά φαρμακεία, αυτά που δέχονται μεγάλο αριθμό επισκέψεων, καθώς οι πωλήσεις τους αυξάνονται με ολοένα και υψηλότερο ρυθμό σε αντίθεση με τα μικρότερα που καταγράφουν απώλειες. Έτσι, τα ηλεκτρονικά φαρμακεία που δέχονται πάνω από 100.000 επισκέψεις τον μήνα είδαν τις πωλήσεις τους να αυξάνονται κατά 28% το πρώτο εξάμηνο του 2021. Από την άλλη τα ηλεκτρονικά φαρμακεία με λιγότερες από 10.000 επισκέψεις τον μήνα είδαν τις πωλήσεις τους να υποχωρούν κατά 30% την ίδια περίοδο.
Τα 20 φαρμακεία που βρίσκονται στην πρώτη κατηγορία, συμπεριλαμβανομένης της υπηρεσίας «καλάθι» της πλατφόρμας Skroutz, εκτιμάται ότι πραγματοποίησαν πωλήσεις 85 εκατ. ευρώ κατά το πρώτο εξάμηνο του 2021. Αντιθέτως η κατηγορία φαρμακείων με κάτω από 10.000 επισκέψεις τον μήνα, που είναι και η πολυπληθέστερη (206 φαρμακεία) είχε πωλήσεις 4 εκατ. ευρώ το α’ εξάμηνο του 2021.
Τα συμπληρώματα διατροφής και οι βιταμίνες κατέγραψαν τη μεγαλύτερη αύξηση πωλήσεων, 41%, και ακολουθούν τα προϊόντα ατομικής φροντίδας και ομορφιάς με αύξηση 32%. Κατά 30% αυξήθηκαν οι πωλήσεις των προϊόντων για βρέφη και παιδιά και κατά 24% προϊόντα που σχετίζονται με την υγεία, όπως για παράδειγμα μάσκες κλπ.
Η μέση αξία του «καλαθιού» από το ηλεκτρονικό φαρμακείο διαμορφώθηκε σε 44,21 ευρώ και το καλάθι περιλαμβάνει κατά μέσο όρο 4,4 τεμάχια. Τα περισσότερα χρήματα κατευθύνονται στην αγορά ειδών ατομικής φροντίδας και ομορφιάς (21,7 ευρώ).
Εντυπωσιακό εύρημα της μελέτης αποτελεί ότι οι εκπτώσεις που εξασφάλισαν τα online φαρμακεία στους Έλληνες καταναλωτές κατά το 1ο εξάμηνο του έτους αυξήθηκαν ακόμα περισσότερο: τα προϊόντα πωλήθηκαν online με κατά μέσο όρο 37,3% έκπτωση επί της προτεινόμενης λιανικής τιμής των κατασκευαστών. Οι καταναλωτές λοιπόν αγόρασαν online αντιηλιακά σώματος με μέση έκπτωση 44,6%, ανοιχτές πάνες με μέση έκπτωση 39,9%, πολυβιταμίνες με μέση έκπτωση 39,1% και προϊόντα ακμής με μέση έκπτωση 32,4%. Στο αντίστοιχο διάστημα πέρσι η μέση έκπτωση των προϊόντων που πωλήθηκαν από τα online φαρμακεία είχε διαμορφωθεί στο 36,7% επί της προτεινόμενης λιανικής τιμής των κατασκευαστών